Puhaltajien johtaminen on oma taitonsa

 

Petri Komulainen johtaa Sibelius-Akatemian opiskelijoista muodostettua puhallinorkesteria.

 

Puhallinorkesterien johtajat ovat yleensä olleet muusikkoja tai pedagogeja, mutta nykyisin heillä on mahdollisuudet hankkia myös kapellimestarin taitoja. Petri Komulainen vastaa alan koulutuksesta Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

 

Kaukana ovat ne ajat, kun joka kylässä oli soittokunta, ja sitä johti se amatööreistä innokkain. Nykyisin puhallinsoiton harrastus on kytkeytynyt yhä enemmän musiikkiopistoihin, ja myös niiden johtajilta vaaditaan ammattimaisuutta. Heitä koulutetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa omalla linjallaan.

Puhallinorkesterinjohdon lehtorina on Petri Komulainen, Sinfonia Lahden käyrätorven varaäänenjohtaja ja Sibelius-Akatemian kapellimestariluokan kasvatti. Mikä tekee alasta niin erityisen, että sille tarvitaan oma koulutus? 

”Verrattuna sinfoniaorkesterin kapellimestariin kyse on vähän samasta kuin urkurin ja cembalistin välinen ero. Pohja ja johtamisen tekniikka on toki sama, mutta sointi ja ohjelmisto ovat erilaisia. Kokoonpanot kuten sinfoniset puhallinorkesterit, vaskiyhtyeet ja big bandit erityispiirteineen on tunnettava. Sovittamisen taito on myös tärkeää, sillä on toimittava sen mukaan, mitä soittimia on käytössä”, Komulainen vastaa.  

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi