Viikkokatsaus 49/2020: Musiikin tohtoreilla menee hyvin, iso Beethoven-virtuaalinäyttely, apurahoja jaettiin jälleen

Googlen Beethoven Everywhere -projektissa oli mukana 18 eri yhteistyökumppania omilla kokoelmillaan.

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tekemän selvityksen mukaan 2010-luvulla valmistuneista musiikin tohtoreista 66 prosenttia on ollut tyytyväisiä urakehitykseensä. Yli puolella vastaajista palkkataso oli noussut ja melkein puolet oli saanut vaativampia tai mielekkäämpiä työtehtäviä tohtorintutkinnon suoritettuaan. Ulla Pohjannoron, Tuire Kuusen ja Juha Ojalan tekemän selvityksen mukaan musiikin tohtorien työllistyminen on myös ollut keskimäärin parempaa kuin muiden alojen tohtorien. Vaikka vastaajista noin puolet oli tyytyväisiä palkkaansa, musiikin tohtoreiden palkkataso on häntäpäässä verrattaessa valtakunnallisesti muiden alojen tohtorien palkkatasoon. Vastauksia kyselyyn tuli 47. Ensimmäiset musiikin tohtorit valmistuivat Sibelius-Akatemiasta vuonna 1990.

Koneen säätiön apurahamyönnöt on julkistettu. Säätiö jakoi vuonna 2020 yhteensä 40 miljoonaa euroa taiteen ja tieteen apurahoina, palkintoina ja lahjoituksina. Musiikin puolella apurahoja saivat mm. Musiikin aika -festivaali, Sähkökitarakvartetti, Ensemble Nylandia, Johanna Sulkunen, Joakim Berghäll, Sergio Castrillón, Natalia Castrillón, Tomi Räisänen, Jenni Venäläinen, Mia Simanainen ja Marja Ahti.

Musiikin tekijänoikeusjärjestö Teosto on jakanut koronatukea yhteensä 542 500 euroa. 1271 tukihakemuksesta hyväksyttiin 823. Tuen kriteereinä olivat Teoston asiakkuus sekä riittävä tilitysten määrä teosten esityksistä konserteissa ja tapahtumissa sekä kaupallisilla radio- ja televisiokanavilla vuosina 2017-2019. Tuki on apuraha taiteellista työskentelyä varten ja maksetaan Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahaston, Musiikintekijöiden rahaston ja Musiikkikustantajien rahaston kautta.

Ison-Britannian orkesterien kattojärjestö Association of British Orchestras on onnistunut neuvottelemaan esittävän taiteen ammattilaisille erivapauden maan karanteenisäännöistä. Erivapaus mahdollistaa ulkomaisten muusikkojen esiintymisen ilman kahden viikon tiukkaa karanteenia sekä brittiläisten muusikkojen paluun kotimaan esiintymislavoille suoraan ulkomailta. Huomenna voimaan astuva erivapaus koskee aluksi vain Englantia; Skotlanti, Wales ja Pohjois-Irlanti joutuvat ensin hyväksymään säädöksen omissa lakielimissään. Aiheesta kirjoitti Classical Music.

Vaikka konserttistriimaus onkin suurimmalle osalle esiintyjiä selkeästi tavanomaista vähätuloisempaa toimintaa, niin poikkeuksiakin löytyy. Voces8-lauluyhtyeen Live from London -festivaalilähetys Ison-Britannian edellisten tiukkojen rajoitusten ajalta myi Gramophonen mukaan 40 000 lippua. Festivaalin tulevaan joululähetykseen liput maksoivat 12,5 puntaa eli noin 13,9 euroa per konsertti. Esityspaikkana toimivassa Westminster Abbeyssa on noin 2000 istumapaikkaa, joten striimeillä voi hyvinkin tienata verrattuna istumapaikkoihin – tosin markkinat taitavat mennä harvojen, kuuluisimpien esiintyjien hyödyksi, muiden lähinnä nuollessa näppejään.

Googlen Arts & Culture -palvelu on avannut Internetiin uuden Beethoven Everywhere -projektin Ludwig van Beethovenin 250-vuotisjuhlan kunniaksi. Maksuttomalla sivustolla pääsee muun muassa virtuaalikierrokselle museona toimivaan Beethovenin synnyintaloon Bonnissa. Muita projektin partnereita ovat muun muassa Deutsche Grammophon, Berliinin filharmonikot ja Carnegie Hall.

Ruotsalainen Borlängen kaupunki aikoo sulkea tenori Jussi Björlingille (1911–1960) omistetun museon. Björling kuului 1940- ja -50-luvuilla maailman arvostetuimpiin oopperalaulajiin. Museo avattiin vuonna 1994, ja sulkemisen syyksi ilmoitetaan vähäinen kävijämäärä ja taloudelliset syyt. Osa esineistöstä siirtyy pysyväksi näyttelyksi Borlängen kaupunginkirjastoon. Asiasta kirjoitti Ruotsin yleisradio.

Koronavirus on alkanut sulkea konserttipaikkoja ei ainoastaan väliaikaisesti, vaan myös pysyvästi. New Yorkin jazzelämän klubien huipulla ollut Jazz Standard ilmoitti sulkevansa ovensa lopullisesti. Pandemia on menossa pahempaan suuntaan Yhdysvalloissa, joten voi olla, että muitakin konserttipaikkoja seuraa perässä, musiikkityylistä riippumatta.

Ranskalaissopraano Sophie Boulin on kuollut 69 vuoden iässä 1. joulukuuta. Boulin nousi tunnetuksi 1970-luvulla ennen kaikkea barokkimusiikin parissa, joka teki tuolloin uutta tulemistaan. Boulin esitti ennen kaikkea barokkioopperaa, mutta viihtyi myös konserttiteosten, kuten Schönbergin Pierrot Lunairen, sekä nykymusiikin parissa. Boulin kärsi aivokasvaimesta, ja päätti omavalintaisesti päivänsä laillistetulla eutanasialla Brysselissä.