Leena Joutsenlahti tarkastelee tohtorintutkinnossaan kansanmusiikkipedagogiikan vaikutusta improvisointiin

Leena Joutsenlahti. © Paula Kukkonen

Kansanmuusikko ja pedagogi Leena Joutsenlahden taiteellinen tohtorintutkinto tarkastetaan huomenna Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Otsikolla OMASTA PÄÄSTÄ – Improvisaation synty kansanmusiikkipedagogiikan keinoin toteutettu kokonaisuus käsittää viisi konserttia sekä kirjallisen työn.

Joutsenlahti aloitti kansanmusiikin opintonsa vuonna 1983, kun Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto oli vielä uunituore. Professori Heikki Laitisen pedagogiikkaan kuului voimakkaana osana Joutsenlahden mukaan omalla äänellä ja soittotavalla musisoiminen. Myös improvisaatio oli alusta asti mukana keinovarana. “Suomalaisen muistinvaraisen musiikin olemassaolo elävänä perinteenä ja arkistoissa paljastui minulle vasta opinnot aloitettuani: kansanmusiikin improvisatorinen olemus ei kuulunutkaan pelkästään kaukaisille kulttuureille. Länsimaisen musiikkikulttuurin takaa löytyi jotain aivan muuta kuin mitä olin aikaisemmin oppinut”, kertoo Joutsenlahti.

“Omasta päästä” improvisointi näkyy Joutsenlahden mukaan etenkin lapsissa, jotka improvisoivat samalla tavalla kuin ns. arkaaisessa kansanmusiikissa: pitkästi ja toisteisesti, vailla selkeää muotoa tai alkua ja loppua. “Usein lapsi nähdään lähtökohtana, jota pitää alkaa opettaa. Oma johtopäätökseni on, että lapsi ei ole jotain, mitä hän ei osaa, vaan mitä hän jo osaa. Merkityksellistä on luoda opetustilanteessa olosuhteet, joissa tämä otetaan huomioon”, Joutsenlahti toteaa.

Tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus pidetään 12.10. klo 12 Helsingissä, Musiikkitalon Black Boxissa.