Katsaus kaupunginorkestereiden kevätkauteen 2020

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri Kaustisen kamarimusiikkiviikolla 2018. © Olli Kangas

Kaupunginorkesterit alkavat vähitellen startata kevätkausiaan. Rondo kävi läpi orkestereiden konserttitarjonnan ja esittelee nyt mielenkiintoisimpia tärppejä alkavaan sinfoniakevääseen sekä selvittää, miten alkanut Beethoven-juhlavuosi ohjelmistoissa näkyy.

Saksalaisen säveltäjä Ludwig van Beethovenin syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 250, mikä kuuluu myös kaupunginorkestereiden konserteissa. Miltei kaikkien kaupunginorkesterien kevään ohjelmistoon sisältyy Beethovenin musiikkia, mutta pelkästään sillä ei kevätkaudesta selvitä. Tuttuun tapaan pienimmät orkesterit tekevät yhteistyötä esittääkseen suurempien kokoonpanojen teoksia.

Radion sinfoniaorkesteri (RSO) esittää kevätkaudellaan Beethovenin musiikkia varsin vähän, vaikkakin aloittaa kautensa Beethovenin seitsemännen sinfonian sävelin heti loppiaisen jälkeen. Myöhemmin keväällä RSO:n tulkitsemana on mahdollista kuulla vielä Beethovenin Pastoraalisinfonia. Huhtikuun lopussa RSO järjestää Mind-kamarimusiikkifestivaalin, jossa kuullaan esimerkiksi Lotta Wennäkosken, Steve Reichin ja György Kurtágin teoksia. Kevään aikana orkesterin konserteissa kuullaan kantaesitykset Lauri Kilpiöltä, Sauli Zinovjevilta sekä kamarimusiikkifestivaalin puitteissa Otto Virtaselta. Hannu Linnun ohella RSO:ta nousee johtamaan mm. Alain Altinoglu, Nicholas Collon ja Klaus Mäkelä; solisteina puolestaan esim. pianisti Seong-Jin Cho, cembalisti Mahan Esfahani, viulisti Augustin Hadelich sekä sellisti Alisa Weilerstein.

Helsingin kaupunginorkesteri (HKO) puolestaan tuo kevätkauden ohjelmistoonsa Beethovenin viulukonserton, ensimmäisen pianokonserton sekä neljännen ja kuudennen sinfonian. Ohjelmistoon on sisällytetty myös kantaesitykset Kaija Saariahon Vistasta sekä Kimmo Hakolan ja Felipe Laran uusista teoksista. Laran sävellys on Helsingin kaupunginorkesterin ja Los Angeles Philharmonicin yhteinen tilaus. HKO jatkaa Italia-teemaansa myös keväällä esittämällä konserteissa useita italialaisia säveltäjiä, mm. Giuseppe Verdiä, Nino Rotaa ja Ottorino Respighiä. Lisäksi konserteissa kuullaan Italia-teemaa sisältäviä teoksia. Solisteina HKO:n kanssa esiintyvät kevätkaudella mm. Claire Chase, Esperanza Spalding, Angela Hewitt, Aurora Marthens, Frank Peter Zimmermann, Anne Sofie von Otter ja Håkan Hardenberger.

Turun filharmoninen orkesteri (TFO) avaa kevätkautensa Baiba ja Lauma Skriden sekä Harriet Krijghtin tulkinnalla Beethovenin kolmoiskonsertosta. Myöhemmin keväällä Beethovenia kuullaan vielä kokonaisen konsertin verran maaliskuussa (mm. Keisarikonsertto) sekä kamarimusiikkiohjelmalla toukokuussa. Lisäksi Turussa pääsee kuulemaan harmonikkaa solistisoittimena, kun Bjarke Mogensen saapuu esittämään Suomessa ennen kuulemattoman Poul Rudersin Sound and Simplicityn. Turussa on koottu myös tammikuun lopulle mielenkiintoinen kiinalaisteemainen konserttikokonaisuus, jossa Tianyi Lun johtama TFO yhdessä vuoden 2002 Paganini-kilpailun voittaneen viulisti Menglan Huangin kanssa esittävät Gang Chen ja Zhan-hao Hen Perhosrakastavaiset-viulukonserton. TFO tuo saman konserttikokonaisuuden myös Helsinkiin Finlandia-taloon, jossa orkesterin kapellimestarina toimii Jia Lü. Toukokuun alussa TFO kantaesittää Lauri Ikosen kuudennen sinfonian John Storgårdsin johdolla. Lisäksi Turussa kuullaan Suomen ensiesitys Outi Tarkiaisen Yön auringon variaatioista.

Tampere Filharmonia juhlistaa kuluvan kevään aikana 90-vuotista taivaltaan. Kevätkauden ensimmäisessä konsertissa orkesteri kurkistaa alkuvuosiinsa ja esittää vuonna 1930 järjestettyjen ensimmäisten konserttien teoksia. Beethovenilta Tampereella kuullaan Fidelion alkusoitto, Egmont-alkusoitto sekä ensimmäinen pianokonsertto. Orkesterin sinfonia- ja kamarimusiikkikonserteissa on ilahduttavan paljon suomalaisten säveltäjien musiikkia. Orkesteri kantaesittää Roope Mäenpään Hipinäaasi apinahiisi -musiikkisadun helmikuussa, Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen Waterin huhtikuussa sekä Ilkka Hammon uuden teoksen toukokuun lopulla. Kamarimusiikkisarjan puolella kantaesitetään puolestaan Jan Lehtolan Sota ja rauha -jousikvartetto sekä kuullaan Suomen ensiesitys Jonne Valtosen The Droplet and the Ocean -teoksesta. Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa kevätkaudella kahdessa konsertissa Nibelungin sormuksen, Richard Wagnerin neljän oopperan muodostaman teoskokonaisuuden. Kauden ehdoton huipentuma lienee kuitenkin kapellimestari Eliahu Inbalin vierailu Tampereella toukokuun lopulla. Konsertissa kapellimestarisuuruus tulkitsee yhdessä orkesterin kanssa Gustav Mahlerin seitsemännen sinfonian. Solisteina Tampereella vierailevat mm. viulistit Ilja Gringolts ja Elina Vähälä, sellisti Torleif Thedéen ja baritoni Johannes Weisser.

70-vuotta täyttävä Sinfonia Lahti avaa kautensa komeasti kantaesityksellä, kun konsertissa kuullaa ensimmäistä kertaa Apulanta-yhtyeestä tutuksi tulleen Simo Santapukin sinfoninen runo Ukkonen. Suuren kysynnän vuoksi teoksesta järjestetään lisäesitys Sibeliustalossa maaliskuun lopulla. Muita suomalaisia säveltäjänimiä kevään ohjelmistossa ovat Sampo Haapamäki, Magnus Lindberg, kamarimusiikkisarjan puolella Ilkka Hongisto ja Kokkonen sekä viimeisimmän lasten ja nuorten Uuno Klami -sävellyskilpailun finalistit Maxim Larinov ja Niilo Korsulainen. Lahdessa Beethovenin musiikista on poimittu pianokonsertot 3 ja 4 sekä Missa solemnis. Toukokuun lopussa orkesteri vierailee Musiikkitalossa RSO:n konserttisarjassa esittäen venäläisen ohjelman yhdessä ylikapellimestarinsa Dima Slobodenioukin ja sellisti Jan-Erik Gustafssonin kanssa.

Tapiola Sinfonietta jatkaa kapellimestari Klaus Mäkelän Beethoven-sarjaa ja esittää kevään aikana Beethovenin seitsemännen ja kahdeksannen sinfonian. Kahdeksannen sinfonian kanssa samassa konsertissa esitetään myös Friedrich Wittin harvinainen Jena-sinfonia, jota alunperin luultiin Beethovenin säveltämäksi. Kamarimusiikkisarjassa puolestaan kuullaan Beethovenin septetto op. 20. Kevätkautensa orkesteri päättää kesäkuussa Urkuyö ja aaria -festivaalin avajaiskonserttiin Espoon tuomiokirkossa. Kevään aikana orkesteria tulee johtamaan mm. Jean-Jacques Kantorow, Daniel Blendulf, Jonathan Bloxham sekä Pascal Rophé; solisteiksi puolestaan esim. pianisti Alexandre Kantorow, viulisti Tobias Feldmann ja sopraano Carolyn Sampson. Lisäksi Tapiola Sinfonietta aloittaa yhteistyön maailman arvostetuimman jousisoitinakatemian, saksalaisen Kronberg-akatemian kanssa.

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri (KPKO) esiintyy kevään aikana kotikaupunkinsa Kokkolan lisäksi eri puolilla Pohjanmaata. Beethoven-juhlavuosi on esillä KPKO:n kevätkaudellä kahdella tavalla. Orkesteri avaa kevätkautensa entisen taiteellisen johtajansa, kapellimestari Sakari Oramon johtamana tulkiten Beethovenin seitsemännen sinfonian. Maalikuussa puolestaan kuullaan Beethovenin kahdeksas sinfonia orkesterin kunniakapellimestari Juha Kankaan johdolla. Lisäksi vuoden 2020 aikana kuullaan Pohjanmaalla Beethovenin kaikki sellosonaatit KPKO:n sellistien esittäminä. Beethovenin ohella orkesterin kotikaupunki Kokkola täyttää vuosia ja kaupungin 400-vuotista taivalta KPKO juhlistaa esimerkiksi yhteistyössä Kokkolan kaupunginteatterin kanssa tammikuun lopulla sekä huhtikuussa esittelemällä Kokkolan seudun musiikillista perinnettä. Solisteina kevään aikana kuullaan mm. harmonikkataiteilija Sonja Vertaista ja Janne Valkeajokea sekä kantelisti Eija Kankaanrantaa. Kesällä orkesteri piipahtaa Korsholman musiikkijuhlilla ja Uudenkaupungin Crusell-viikolla.

Kymi Sinfonietta on panostanut kenties eniten tulevaan Beethoven-juhlavuoteen. Orkesterin kevätkausi käynnistyy tammikuun puolivälissä Olari Eltsin ideoimalla uudella Radikaali guru -konserttisarjalla, jonka keskiöön Beethoven on nostettu. Konserteissa kuullaan kevään aikana Beethovenin ainoan oopperan, Fidelion, konserttiversio miltei kokonaisuudessaan, viulukonsertto, neljäs pianokonsertto sekä kolmas, seitsemäs ja kahdeksas sinfonia. Orkesteri kantaesittää helmikuussa Jarkko Hartikaisen uuden teoksen, jossa on vaikutteita Beethovenin kolmannesta sinfoniasta. Maaliskuussa puolestaan kuullaan Kymi Sinfoniettan, Tapiola Sinfoniettan sekä Lausannen kamariorkesterin yhteistyössä tilaama Zinovjevin vastavalmistunut teos Un grande sospiro. Yksi mielenkiintoisimpia konsertteja orkesterin ohjelmistossa on multi-instrumentalisti Abraham Cupeiron vierailu helmikuussa, sillä konsertissa soi niin muinaiset kuin aivan uudenkin tyyppiset puhallinsoittimet. Kymi Sinfoniettan kevätkausi päättyy festivaalitunnelmiin orkesterin esiintyessä Kymijoen Lohisoiton avajaiskonsertissa.

Oulu Sinfonian kevään ohjelmistoa värittää Beethovenin musiikin lisäksi etenkin venäläinen musiikki. Oulussa kuullaankin mm. osia Alexandr Glazunovin Chopinianasta, Igor Stravinskin Petruška sekä Oulu Sinfonian ja Kuopion kaupunginorkesterin yhteistyönä esitettävä Kevätuhri, joka kuullaan myös Kuopiossa. Beethovenilta orkesteri tulkitsee kahdeksannen sinfonian sekä Missa solemniksen. Kapellimestarivieraissa orkesteri luottaa pitkään kokemukseen ja johtajan korokkeelle nousevat Eiji Oue, Thomas Zehetmair, Rumon Gamba sekä Michał Nesterowicz. Solisteissa orkesteri puolestaan esittelee useita nuoria suomalaisia lahjakkuuksia: pianisti Ossi Tannerin, viulisti Kasmir Uusituvan ja sellisti Senja Rummukaisen.

Kuopion kaupunginorkesterin kevätkausi alkaa sukeltamalla 1920-luvun jazz-musiikkiin. Lisäksi orkesteri soittaa Kuopion viulukilpailun finaalikonserteissa. Huhtikuussa kaupunginorkesteri soittaa taustamusiikin Charlie Chaplinin vuonna 1928 valmistuneeseen neljänteen pitkään elokuvan Sirkus. Suomalaisista säveltäjistä Kuopion kaupunginorkesterin ohjelmistoon on päätynyt tälle keväälle Zinovjevin, Wennäkosken ja Jukka Tiensuun musiikkia. Beethovenilta Kuopiossa kuullaan Eroica sekä Die Weihe des Hauses -alkusoitto. Kantaesityksenä puolestaan kuullaan Baptiste Trotignonin Move-trumpettikonsertto ja Suomen ensiesityksenä Emmy Lindströmin klarinettikonsertto vuodelta 2016. Lisäksi Suomessa harvemmin kuultavaa kiinalaisten säveltäjien musiikkia on sitäkin Kuopiossa tänä keväänä, kun viulisti Essi Höglund saapuu tulkitsemaan Chen ja Hen Perhosrakastavaiset-viulukonserton. Kuopiossa vierailee myös hieman epätavallisempia solisteja, sillä tammikuun lopussa lavalle astelee soittajan sijaan jonglööri Sakari Männistö. Kotisalinsa lisäksi orkesterin jousisto esiintyy ympäryskunnissa esittäen suomalaisten klassikkoelokuvien sävelmiä.

Jyväskylä Sinfonian kevät puolestaan sisältää useita wieniläisklassismin helmiä Wolfgang Amadeus Mozartilta. Beethovenilta kuullaan Jyväskylässä jousikvartetto op. 18 nro 1 Meta4-kvartetin tulkitsemana sekä Coriolanus-alkusoitto, neljäs sinfonia ja säveltäjän itsensä tekemä pianoversio viulukonsertosta. Mielenkiintoinen yksityiskohta kauden ohjelmistossa on myös toukokuussa kuultava “Beethovenin kymmenes”. Beethoven aloitteli ennen kuolemaansa kymmenennen sinfoniansa säveltämistä, mutta sai siitä valmiiksi vain joukon luonnoksia ennen kuolemaansa. Brittiläinen musiikintutkija Barry Cooper on rekonstruoinut luonnoksista hypoteesin sinfonian ensimmäisestä osasta, joka siis toukokuussa Jyväskylässä kuullaan. Kauden avajaiskonsertti soi poikkeuksellisesti Taulumäen kirkossa, jossa keskiössä on harvemmin orkesterin soolosoittimena kuultavat urut. Konsertin solistina kuullaan urkutaiteilija Susanne Kujalaa, joka tulkitsee Francis Poulencin urkukonserton. Alkuvuotta värittää Giacomo Puccinin La Boheme tammi- ja helmikuun aikana. Helmi-maaliskuussa taas orkesteri säestää uudistuneen Ilmari Hannikainen -pianokamarimusiikkikilpailun kansainvälisen sarjan orkesterifinaalissa.

Lapin kamariorkesterin kevääseen kuuluu kantaesityksiä, suuria klassikkoja ja yhteistyötä muiden taide- ja tiedealojen edustajien kanssa. Beethovenilta esitetään Storm-jousikvintetto sekä viides sinfonia. Kevään aikana Lapissa kuullaan kantaesityksenä Tomi Räisäsen Axis mundi -kaksoiskonsertto fagotille, kontrafagotille sekä kamariorkesterille. Suomen ensiesityksinä orkesteri esittelee Isidora Žebeljanin Dance of the Wooden Stickin ja Needle Soupin sekä Pál Járdanyin fantasian ja variaatiot unkarilaiseen kansanlauluun. Lisäksi ohjelmistossa on sovitus kamariorkesterille Stravinskin Kevätuhrista. Lapin kamariorkesterin päävierailijan Tomas Djupsjöbackan tämänkertainen kausikonsertti sisältää kotimaista musiikkia, erityistärppeinään Jaakko Kuusiston tuore sellokonsertto sekä Jean Sibeliuksen toinen sinfonia Iain Farringtonin sovituksena. Kevään kuluessa Lapissa kuullaan myös hieman harvinaisempaa soolosoitinta: nokkahuilua, jota saapuu soittamaan nuori supertähti Lucie Horsch.

Porissa kevätkauden teemana on luonto ja ilmasto, ja sen innoittamana Pori Sinfonietta tulkitsee mm. Antonio Vivaldin Neljä vuodenaikaa ja Bedřich Smetanan Moldaun. Beethovenin teoksista ohjelmistossa on Prometheus op.43, konserttiaaria Ch’io mi scordi di te sekä kuudes sinfonia. Helmi- ja toukokuussa orkesteri soittaa Palmgren-festivaalin konsertteja yhteistyössä Palmgren-seuran kanssa.  6. helmikuuta ja 14. toukokuuta soivissa konserteissa yhteistyöorkesterina on Karjalan sinfoniaorkesteri ja ohjelmassa on esimerkiksi Selim Palmgrenin toinen ja kolmas pianokonsertto. Orkesteriyhteistyön ansiosta Porissa pääsee kuulemaan myös mm. Brucknerin neljännen sinfonian. Kantaesityksiä Porissa kuullaan kevään aikana Ralf Gothonin pianokonsertosta kahdelle pianistille sekä Roman Kimin Harry Potter Fantasysta. Kesällä Pori Sinfonietta vierailee vielä Forssassa Musica Kalevi Aho -festivaalilla 27. kesäkuuta tulkiten Kalevi Ahon musiikkia.

Joensuussa Beethovenilta kuullaan kevään aikana vain ensimmäinen sinfonia sekä konsertto viululle, sellolle ja pianolle. Kauden avauskonsertissa orkesteri esittää yhdessä klarinetisti Mikko Raasakan kanssa Ahon bassoklarinettikonserton. Kevään aikana suomalaisten säveltämä musiikki soi Joensuussa vahvasti, sillä teoksia kuullaan myös Tarkiaiselta, Uljas Pulkkikselta, Valtoselta, Joonas Kokkoselta ja Leevi Madetojalta. Orkesterin taiteellinen partneri, pianisti Iiro Rantala astuu estradille Joensuun ja Mikkelin kaupunginorkestereiden yhteiskonsertissa huhtikuussa tulkitsemaan George Gershwinin Rhapsody in Bluen. Muita solisteja kevään aikana ovat mm. viulisti Linda Lampenius ja pianisti Laura Mikkola. Mielenkiintoisena nostona mainittakoon Retuperän WBK:n vierailu Joensuun kaupunginorkesterin luona vappuaatonaattona.

Mikkelissä kausi avataan klezmer-henkisesti kapellimestari Katarina Andreassonin ja klarinetisti David Krakauerin kanssa. Pääsiäisen aikaan Mikkelin kaupunginorkesteri tekee vierailun Helsinkiin yhdessä Jonas Rannilan kanssa esittäen Mozartin RequieminSaimaa Sinfonietta, eli Mikkelin ja Lappeerannan kaupunginorkesterit yhdessä, astuu estradille kevään aikana kahdesti kapellimestari Erkki Lasonpalon johdolla. Helmikuun konsertissa kuullaan Beethovenin Prometheus-alkusoitto sekä neljäs pianokonsertto ja Felix Mendelssohnin ensimmäinen pianokonsertto. Maaliskuussa puolestaan keskitytään venäläiseen musiikkiin.

Saimaa Sinfoniettan Beethoven-ohjelman lisäksi Lappeenrannan kaupunginorkesteri esittää itsenäisesti Beethovenin F-duuriromanssin, ensimmäisen sinfonian, C-duurimessun sekä Fidelion sopraano- ja tenoriaarioita ja duettoja laulunäytelmästä Die schöne Schusterin. Kantaesityksenä kuullaan Paavo Heinisen Divertimento op. 148. Lasonpalo esittäytyy orkesterin uutena taiteellisena johtajana tammikuun lopulla ranskalaisella ohjelmalla, johon sisältyy Vincent d‘Indyn, Camille Saint-Saënsin ja Poulencin musiikkia. Orkesterin kevätkaudella romanttiset klassikot kohtaavat uusklassikkoja solisteinaan mm. viulistit Rebecca Roozeman ja Kreeta-Julia Heikkilä, pianistit Eero Heinonen ja Fanny Söderström, sopraanot Kaisa Ranta ja Kristina Zmailaite, tenori Edmundas Seilius sekä baritoni Jussi Vänttinen.

Seinäjoen kaupunginorkesteri aloittaa kautensa koko perheen konsertilla, jossa esitetään Etelä-Pohjanmaan musiikkiopiston teoriaopiskelijoiden viime kevään aikana säveltämiä teoksia. Beethoven-juhlavuoteen liittyen Seinäjoen orkesteri esittää Beethovenin kamarimusiikkituotantoa, mm. säveltäjän kenties hämmentävimmän sävellyksen Suuren fuugan. Kantaesityksenä Seinäjoella kuullaan Tarmo Peltokosken vuonna 2015 säveltämä pianotrio. Helmikuussa orkesteri tekee yhteistyötä Vaasan kaupunginorkesterin kanssa.

Vaasan kaupunginorkesteri on sisällyttänyt kevätkauden ohjelmaan Beethovenin Coriolanus-alkusoiton sekä kuudennen ja kahdeksannen sinfonian. Kantaesitykset kuullaan Petri Judinin Summer Serenadesista sekä kamarimusiikkisarjan puolella Harri Wessmanin serenadista viululle, alttoviululle, sellolle, kontrabassolle ja pianolle. Kevään ohjelmisto Vaasassa näyttää muutoinkin varsin serenadipainotteiselta. Erityisenä nostona mainittakoon maaliskuun lopun toivekonsertti, jossa esitetään yleisön toivomia kappaleita kaikista genreistä. Kappaleita voi toivoa 31.1. asti.

Lohjan kaupunginorkesterin kevään avaa kamarimusiikkikonsertti tammikuun loppupuolella. Kauden aikana Beethovenin musiikki ei soi Lohjalla kertaakaan. Sen sijaan orkesteri on panostanut vokaalimusiikkiin. Maaliskuussa orkesteri tulkitsee Bachin Johannes-passion, huhtikuussa Joseph Haydnin Nelson-messun ja Mozartin Requiemin. Laulusolisteiksi saapuvat mm. sopraanot Mari Karjalainen (myös oma konsertti orkesterin puhallinsektion kanssa helmikuussa), Tuuli Lindeberg (myös oma barokkikonsertti maaliskuun alussa) ja basso Aarne Pelkonen. Lohjan lisäksi orkesteri vie konserttejaan Vihtiin, Järvenpäähän, Sipooseen, Inkooseen, Helsinkiin, Karkkilaan, Porvooseen, Kirkkonummelle ja Karjalohjalle.

Savonlinnan orkesteri toimii kvartettimuotoisena pääosan kausiohjelmaansa, mutta pitää kevään aikana myös orkesterikonsertit kahdella eri ohjelmalla. Helmikuussa orkesteri esittää kapellimestari Kari Kropsun johdolla Mozartin 40. sinfonian sekä yhdessä viulisti Jukka Merjasen kanssa Beethovenin viulukonserton. Huhtikuussa puolestaan kuullaan valikoima aarioita ja koraaleja Johann Sebastian Bachin Matteus-passiosta.