Tutustumisretki uuteen musiikkimuseoon: Fame on laadultaan tilojaan suurempi

Famessa on käytetty tilaa kompaktisti, mutta odotetuilla kävijämäärillä voi tulla ahdasta. © Santeri Kaipiainen

Yksityisrahoitteinen musiikkimuseo Fame avasi ovensa Helsingin uuden kauppakeskus Triplan yhteyteen. Rondo vilkaisi ovien taakse: osallistavassa ja moniaistisessa näyttelyssä eri musiikkityylit seisovat rinnakkain.

“Sijainti selvisi vuonna 2016, kun pääsimme Triplan rakentajan YIT:n kanssa sopimukseen”, kertoo Famen hallituksen puheenjohtaja Mikko Vanni. Kaksikerroksinen rakennus on yhteydessä Triplan kauppakeskukseen, ja sen alakerrassa on musiikkiaiheinen ravintola, jonka ruokalista on suunniteltu “muusikkojen makumuistoja kunnioittaen”. Yksityiseksi yhtiömuotoiseksi museoksi 4,3 miljoonan euron suunnittelu- ja rakennusbudjetti on suomalaisessa mittakaavassa poikkeuksellinen: vain 18% rahoituksesta oli valtion ja Helsingin kaupungin tukea – kaupunki ja läheinen yhteistyökumppani Kansallismuseo kyllä saivat kiitoksista myös osansa avajaisissa. Kustannukset on tosin asetettu kävijätavoitteiden mukaan: Vanni kertoo museon odottavan 100 000 vuosittaista vierasta. “Luulen, että meillä on mahdollisuudet jopa kaksinkertaistaa siitä.”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi