Saatanan kiusauksista armon sanomaan

Luther-oopperan pääosia esittävät kuvassa vasemmalta Aki Alamikkotervo (Saatana), Elja Puukko (Luther) ja Emriikka Salonen (Käthe). © Pietari Purovaara

Luther-oopperassa uskonpuhdistaja on kansanihminen, joka kamppailee paholaista vastaan, kärsii sotatraumoista ja löytää armon merkityksen.

On kulunut 500 vuotta siitä, kun Martin Luther väitetysti naulasi kuuluisat 95 teesiään Wittenbergin kirkon oveen. Siksi Kari Tikan Luther-ooppera saa uuden toteutuksensa Urkuyö & Aaria -festivaalilla Espoossa 1. kesäkuuta, reformaation merkkivuonna 2017.

”Kun minua pyydettiin tähän produktioon, oli heti hyvin selvää, että reformaation merkkivuonna Luther-ooppera tehdään toisin”, kertoo uuden produktion ohjaaja Juulia Tapola.

”Esiintymispaikka Tapiolan kirkon puitteet ovat jylhät ja tietyllä tapaa myös karut. Joten tämän kerran erilainen lähestymistapa on moderni.”

Teos on Tapolalle todella tuttu, sillä hän toimi itse ohjaajan assistenttina oopperan kantaesitysproduktiossa vuonna 2000. Tuolloin ohjaajana toimi Tapolan isä Jussi Tapola, joka on myös kirjoittanut oopperan libreton yhdessä Tikan kanssa.

Nyt uudessa tulkinnassa Lutherin elämää tutkii nykyajan teologi (Jussi Merikanto). Viidensadan vuoden takaiset tapahtumat limittyvät tutkimuksiin, joten ne nähdään nykypäivän katsojan näkökulmasta.

”Isältäni sain sellaisen varmistuksen, että ‘aijaa, tämähän on mielenkiintoista, voihan tätä näinkin käsitellä!'”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi