Sydämessä sykkii äitiys ja suomalainen musiikki

© Laura Luostarinen

Terhi Dostal on Saksassa asuva suomalainen pianisti, joka on onnistunut yhdistämään freelancer- muusikkouden ja äitiyden.

 

Vuodesta 2009 lähtien olen ollut viisi kertaa raskaana, synnyttänyt kolme lasta ja imettänyt yli viisi vuotta”, Dostal listaa ja jatkaa pohdintaa: ”Äitiyden fyysinen ja psyykkinen kokonaisvaltaisuus on vaikuttanut ajatteluuni, muusikkouteeni ja uraani.” Hän tarkentaa tehneensä tietoisia valintoja ja kompromisseja tasapainotellessaan uran ja äitiyden välillä. ”Jos olisin pianisti-isä, enkä -äiti, olisin saattanut soittaa näinä vuosina enemmän konsertteja ja edetä urallani”, Dostal arvelee. Hän ei ole kuitenkaan koskaan katunut, että on panostanut uran ohella myös perheeseen.

Dostal muistelee kuopuksensa vauvavuotta 2018, joka oli konsertoinnin suhteen hiljainen: ”Pystyin kyllä soittamaan päivittäin, mutta intensiteetti ei riittänyt konserttien järjestämiseen.” ”Kaksi pientä lasta ja vauva olivat tuolloin elämäni keskipiste”, hän selventää. Verkostoituminen muiden muusikoiden ja konserttijärjestäjien kanssa voikin olla haasteellista, koska pienten lasten äideillä on rajalliset mahdollisuudet osallistua erilaisiin taiteilijoiden iltatilaisuuksiin. ”Olen pysynyt aina optimistisena ja ajatellut, että kyllä freelancer-muusikkokin saa pitää äitiyslomaa”, Dostal tuumaa.

Äitiyslomiin on sisältynyt myös iloisia yllätyksiä: Dostal on saanut konserttikutsuja, joista on pitkään unelmoinut. Dostal kirjaa uransa tähtihetkiin konsertin Schleswig-Holsteinin musiikkijuhlilla, jossa hän esiintyi pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Aviomies ja isovanhemmat ovat tukeneet Dostalia konsertteihin valmistautumisessa sekä auttaneet lastenhoidossa esiintymisten aikana. ”Olen imettänyt jokaista lastamme vain minuutteja ennen konsertin alkua”, Dostal hymyilee. Dostal kertoo ottavansa lapset mielellään mukaan konserttimatkoille tai tekevänsä ainoastaan yksittäisiä konsertteja, joiden jälkeen voi palata heti kotiin. ”Olen äiti, joka ikävöi lapsiaan ja minusta tuntuu riipaisevalta olla erossa heistä”, hän kuvailee.

Äidin ja lapsen yhteisessä ruokailuhetkessä aika pysähtyy. Seinän toisella puolella parituhatpäinen yleisö kihisee odottaen maineikkaan musiikkifestivaalin esiintyjää lavalle.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Mirkka Auvinen