Klassiset livefestivaalit alkavat Saksassa

Bayreuthin vuonna 1750 valmistuneen oopperatalon suunnitteli Giuseppe Galli Bibiena, ja sen isäntänä oli rajakreivipari Friedrich ja Wilhelme von Brandenburg-Kulmbach. Rokokootyylinen teatteri on Unescon maailmanperintökohde.

Musiikkimaailma on ollut niin täynnä online-tapahtumia, peruutuksia ja siirtoja, että on piristävää nähdä myös elävänä toteutuvia ja ilman kompromisseja suunniteltuja festivaaleja. Sellaisia ovat syyskuun alussa Musikfest Berlin ja Bayreuthin uusi barokkioopperan festivaali.

 

Suurten yleisötapahtumien kielto päättyy Saksassa elokuun lopussa, mutta sen jälkeenkin järjestäjillä on velvoite noudattaa turvavälejä ja valvoa maskipakkoa. Musikfest Berlin on näillä rajoituksillakin saanut aikaan hienon ohjelman, joka 25.8. – 23.9. välisenä aikana levittäytyy Berliinin filharmoniaan. Berliinin juhlaviikkojen ja filharmonikkojen yhteistyönä järjestettävä tapahtuma toimii alkusoittona klassisen musiikin kaudelle kaupungissa.

Tapahtuman pääteemana on Ludwig van Beethovenin rinnastaminen nykysäveltäjiin, joista esitellään Georges Aperghis, Milica DjordjevićChristian JostWolfgang Rihm ja Rebecca Saunders – useimmat vielä kantaesityksin. Saundersin 15 teosta ryhmittyvät säveltäjämuotokuvaksi niille omistetuissa konserteissa.

Vierailevina yhtyeinä esiintyvät Klangforum Wien, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Ensemble Modern ja Ensemble Musikfabrik, Kaupungin omista orkestereista filharmonikkojen (joht. Kirill Petrenko ja Daniel Harding) lisäsi lavalle astuvat Staatskapelle (joht. Daniel Barenboim), Deutsche Symphonie-Orchester, Konzerthausorchester ja Rundfunk-Sinfonieorchester.

Suurimman urakan festivaalilla tekee pianisti Igor Levit, joka esittää kaikki Beethovenin 32 pianosonaattia kahdeksassa konsertissa. Sellisti Nicholas Altstaedt soittaa kaikki Bachin soolosellosarjat, ja baritoni Christian Gerhaher ja alttoviulisti Tabea Zimmermann ovat solisteina Wolfgang Rihmin sävellyskonsertissa. Elokuva ja nykymusiikki kohtaavat myös.

Bayreuthin Wagner-festivaali elokuussa peruttiin, mutta tilalle saatiin uusi tapahtuma, joka keskittyy barokkioopperaan. Idean isänä ja tapahtuman taiteellisena johtajana on kontratenori Max Emanuel Cencic. Tyyssijana on Bayreuthin Märkgräfische Opernhaus, joka on yksi koristeellisimmista 1700-luvun säilyneistä oopperataloista. Se on Unescon maailmanperintökohde, ja se restauroitiin hiljattain perusteellisesti.

3.–13. syyskuuta pidettävän festivaalin ytimessä on kaksi oopperaa, Nicola Porporan Carlo II calvo ja Leonardo Vincin Gismondi, re di Polonia. Edellisen ohjaa Cencic itse, ja hän laulaa myös Lottarion roolin rinnallaan barokkioopperan tähdet Franco Fagioli, Julia Lezhneva ja Bruno de Sa. Armonia Atena soittaa George Petroun johdolla.

Myös Vincin Grismondissa Cencic on itse äänessä. Konsertteja antavat Joyce di Donato, Vivica Genaux, Romina Basso sekä Accademia Bizantina -orkesteri ja Jordi Savallin johtama Hesperion XXI. Ainutlaatuista barokkijuhlaa siis. Yleisöllä on esityksissä maskipakko.