Kohtalona Sibelius

Kohtalona Sibelius kansi

Kaikki hyvin Sibeliuksen varjossa
Vesa Sirén: Kohtalona Sibelius.  Otava 2015, 416 s.

Sibelius taitaa olla enemmän tai vähemmän kaikkien Suomessa musiikin parissa askartelevien kohtalo. Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja Vesa Sirénille hän tuntuu olevan ennen muuta intohimo, jonka syttymistä Sirén kuvailee kirjansa kahdessa ensimmäisessä luvussa.

Neljäs sinfonia, Lorin Maazelin ja Wienin filharmonikoiden levytyksenä, veti yhtä lailla rockin ja klassisen musiikin parissa viihtyneen nuoren Sirénin maailmaan, jonka hän tunnisti omakseen. Sirénin kuvaus ensikokemuksestaan vahvistaa sen viisauden, että nuoria vetävät taidemusiikissa puoleensa ne rankimmat jutut, Kevätuhrit, Mahlerit ja Sibelius peräänantamattomimmillaan, kuin ne söpöt ja yksinkertaiset teokset, joita on pidetty pedagogisesti oikeaoppisina houkutteluvälineinä neitseellisille kuulijoille.

Seuraava kova juttu oli Erik Tawaststjernan moniosainen Sibelius-elämäkerta. Sirén käy myöhemmin läpi myös teoksen puutteita ja heikkouksia, mutta sen sytyttävä vaikutus Siréniin niin kuin kaikkiin muihinkin syksyn Sibelius-kirjojen laatijoihin on ilmeinen. Kirjasarja nousee Sibelius-kirjallisuudesta majakan tavoin, mutta suhteutuu verrattaessa muihin monumentaalisiin säveltäjäbiografioihin, kuten vaikka H. C. Robbins Landonin Haydniin tai Henry Louis de la Grangen Mahleriin, kaikilla esikuvansa 1800-luvulla.

Paljon Tawaststjernan merkityksestä liittyy siihen, että hänellä oli käytössään ennen julkaisematonta ensi käden aineistoa. Se aiheutti hänen vahvan samaistumisen kohteeseensa, joka tuotti subjektiivisuutta, mutta teki sävellysprosesseista jännitysnäytelmiä ja nosti musiikkianalyyseissään lukijansakin Parnassolle. Useimmat Tawaststjernansa lukeneet näyttävät löytäneen sisältään pienen Sibeliuksen.

Siréniä voi luonnehtia Sibelius-faniksi tai jopa Sibelius-nörtiksi, mutta se ei tee hänestä epäkriittistä haihattelijaa. Kirjan pääosuudeksi voisi luonnehtia Sibelius-kirjallisuuden hyvin taustoitettua ja terävästi analyyttistä läpikäyntiä, jossa Tawaststjerna siis saa osakseen hänen ”palavan ihailunsa”.

Muut eivät pääse yhtä helpolla. Jos teoksiin on liittynyt konflikteja, ne nousevat pääosaan. Esimerkiksi Erkki Salmenhaaran Sibelius-kirja, jota Martti Turtola omissa tunnustuksissaan kiittää, käsitellään Seppo Heikinheimon plagiaattisyytösten valossa. Helsingin Sanomien pitkä linja pitää myös muiden kirjojen sekä uudempien levyjen arviointien referaateissa. Kirjakatsaukseen on ennättänyt mukaan syksyn 2015 julkaisuja, kuten Jenni Kirveen ja Matti Turtolan kirjauutuudet.

Sirénin kuvaukset viime vuosien Sibelius-löydöistä ja -saavutuksista päivittävät hardcorefaninkin tiedot tälle päivälle. Sibelius-levytyksien luotaus on tempovertailuineen ja suoritusarviointeineen ehkä vähän proosallisempi, mutta ohjaa lukijaa aitojen elämysten äärelle.

Kirjan takakansi esittää kysymyksen ”Mikä Sibeliuksen musiikissa kolahtaa?”  Vaikka oikea vastaus on tietysti patarumpu, niin Sirénin teos antaa mahdollisuuden lähestyä Sibeliusta monesta suunnasta – ja innostua. Tietokirjana se on oiva täydennyspakkaus mihin tahansa Sibelius-kirjastoon ja ponnahduslauta lukijan omille Sibelius-tutkimuksille. Sirén näyttää, ettei ole yhtä Sibelius-monumenttia, vaan eri tulkinnoissa edelleen elävä säveltäjä, joka haastaa löytöretkille sekä dokumenttien että toivottavasti myös musiikin pariin.

Sibeliuksesta on tullut Suomen ja suomalaisten kohtalo monin tavoin. Sirén esittää, että maan laaja orkesteriverkko olisi syntynyt Sibeliuksen vaikutuksesta.

Hirtehisesti Sirén otsikoi kirjansa johdannon ”Sibeliuksen uhrit ry:ksi” muistuttamaan aiheensa massiivisuudesta rajatussa kansallisessa ympäristössään.

Sibeliuksen varjo on Suomessa ollut pitkä ja moni on sinne unohtunut tai musertunut. Jotenkin tuntuu, että tätä varjoa ovat ylläpitäneet muut kuin Sibelius itse, sillä maan rajojen ulkopuolella tuo varjo on muuttunut valoksi.

Antti Häyrynen

RONDO ARVIOI

Viimeisiä sanoja

0
Modernistiset säveltäjät ovat perinteisesti olleet varovaisia julistamaan. Kaija Saariaho (1952–2023) ei halunnut pysyä passiivisena ihmiskunnan kohtalonkysymyksissä, mutta loi taiteellisesti motivoituja ja suggestiivisia tapoja käsitellä...

Humoristinen läimäytys tekotaiteelliselle hölynpölylle

0
            Minna Lindgren: Sävelsinkö. Kustannusosakeyhtiö TEOS, 2023   Kirjailija-musiikkitoimittaja Minna Lindgrenin yhdeksäs romaani Sävelsinkö pureutuu maisteri Lindgrenin omimmalle alueelle, musiikkiin. Rohkenisin väittää, että lämpimän humoristinen, paikoin...

Mäkelä palasi maan pinnalle

0
Klaus Mäkelän viime vuonna ilmestynyt debyyttilevy Deccalle sisälsi Sibeliuksen kaikki sinfoniat Oslon filharmonikkojen kanssa, ja se oli arvostelumenestys. Hän oli löytänyt klassikoihin raikkaan näkökulman...

Shostakovitshin kauhu ja toivo

0
Dmitri Shostakovitshin sinfonioista on viime vuosina ilmestynyt paljon hyviä levytyksiä, esimerkiksi Vasily Petrenkon Liverpoolissa ja Andris Nelsonsin Bostonissa tekemät kokonaislevitykset, mutta tuskin mikään niistä...

Fagioli juhlii Mozartilla

0
  Harvoin muistetaan, miten tärkeä rooli kastraattilaulajilla oli W. A. Mozartin oopperataiteessa, vaikka heidän asemansa alkoikin olla pian jo hiipumassa. Seitsemässä Mozartin oopperassa oli kastraateille...

Schubertia koko elämän kirjolla

0
  Tämä Schubertin kamariteosten kokoelma jäi yhdeksi viime syyskuussa syöpään kuolleen pianisti Lars Vogtin viimeisistä. Mm. Mozartin pianokonserttoja on vielä tulossa. Tragedian varjo pyyhkii myös...

Georg Friedrich Händel

0
Händelin Julius Caesar on ooppera valtataistelun ja rakkauden ristitulesta, ja harva sen hahmoista on pyyteetön. Sekä Caesar että Kleopatra ovat pelureita, muista hännystelijöistä puhumattakaan,...

Uusi elämä Fordellin lauluille

0
Minulla on vahva tunne siitä, että aikani vielä tulee. Minä olen kyllä silloin jo kauan ollut poissa”, kirjoitti kokkolalaissäveltäjä Erik Fordell (1917–1981) Mahlerin hengessä....

Inhimillinen kuva Saariahosta

0
Kaija Saariahosta on ilmestynyt paljon julkaisuja muttei yhtään niin laajaa kokonaiskuvaa kuin Pekka Hakon 430-sivuinen kirja. Hako on tuntenut Saariahon yli neljä vuosikymmentä, ja...

Maailmasta tuli Maidan

0
Berliiniin Venäjän hyökkäyksen jaloista evakuoidusta Valentin Silvestrovista (s. 1937) on tullut taistelevan Ukrainan musiikillinen keulakuva. Silvestrovin musiikki on edustanut runollista vastarintaa aina 1970-luvulla sävelletyistä...
Advertising

STAY CONNECTED

2,264FanitTykkää
1,263SeuraajatSeuraa

Block title

ARTIKKELIT

Advertising

Edellinen artikkeliTylsyydestä ei tietoakaan
Seuraava artikkeliSynttärireseptejä