Arvio: Orfeus manalassa näytti, kuinka tekemisen meininki on opiskelijaproduktioiden salainen ase

Jacques Offenbach: Orfeus manalassa. Helsingin konservatorion tuotanto, ohjaus Juulia Tapola, musiikinjohto Petri Sakari. Arvio perustuu 16.2. näytöksen roolitukseen. Ammattilais- ja harrastajatarjonnan väliin sujahtaa kulttuuripuolella kiinnostava – ja ehkä jopa ylenkatsottukin – lokero: opiskelijatyöt. Niiden laatu on...

Jonathan Harveyn lumoava Messages jätti HKO:n illan muut teokset varjoonsa

Arvio: Helsingin kaupunginorkesteri 15.2.2019. Susanna Mälkki, kapellimestari; Musiikkitalon kuoro. Harvey, Adams, Rahmaninov. Helsingin kaupunginorkesterin perjantainen konsertti jatkoi tämän kauden angloamerikkalaista teemaa monenkirjavalla kolmen teoksen kaarella. Brittisäveltäjä Jonathan Harveysta (1939–2012) amerikkalaisen John Adamsin (s. 1947) kautta...

Musica nova: Ensemble Intercontemporain oli taidokas, mutta olivatko teokset tämän hetken parasta?

Arvio: Ensemble Intercontemporain, Musica nova, Musiikkitalo 10.2.2019. Enno Poppe, kapellimestari, Gilles Dutoit, lyömäsoittimet. Mantovani, Macé, Poppe. Säveltäjä ja kapellimestari Pierre Boulez’n vuonna 1976 perustamaa Ensemble Intercontemporainia arvostetaan korkealle maailman nykymusiikkiyhtyeiden kentällä. Kymmenen vuoden tauon jälkeen...

Hyvää kannatti odottaa: Flash Flash on hämmentävä, vangitseva ja riemastuttava aistien karamelli

Salama ei osu kahdesti samaan paikkaan, sanoo vääräksi todettu uskomus. Sekä tieteen että abrahamisten uskontojen mukaan ihminen elää ja kuolee maan kamaralla vain kerran. 9.2.2019 Musiikkitalon Black Boxissa yksi henkilö koki kuitenkin kaksi kuolemaa;...

Musica nova: de Ridder valikoi johdettavakseen kertakaikkisen hurmaavan paketin

Arvio: Musica nova Helsinki, Radion sinfoniaorkesteri 8.2.2019. André de Ridder, kapellimestari, Pekka Kuusisto, viulu. Bjarnason, Braxton (ekS.) Perjantaina Musica novan kolmannessa isossa orkesterikonsertissa oli Helsingin kaupunginorkesterin ja Tapiola Sinfoniettan jälkeen Radion sinfoniaorkesterin vuoro. Kapellimestarikorokkeelle nousi...

Musica nova: Uusinnan uusimman unelias abstraktio rikottiin annoksella ahdinkoa ja paniikkia

Arvio: Uusinta Ensemble: Tombe de sommeil. Turbiinihalli, Kaapelitehdas 3.2.2019. José-María Sánchez-Verdú, kapellimestari; Petri Kumela, kitara; Mikko Perkola, gamba; Jon-Patrik Kuhlefelt, elektroniikka. Sánchez-Verdú, Leinonen, Thorvaldsdóttir. Vuonna 1998 perustettu Uusinta Ensemble päätti siirtää 20-vuotisjuhlintansa tämän vuoden puolelle;...

Musica nova: Balderin salissa soi taidokas ja monitulkintainen melankolia

Arvio: Trio Kuusisto-Sirota-Hohti, Balderin sali 3.2.2019. Dessner, Mazzoli, Muhly, Lindberg, Oliveros. Musica novan kolmas päivä käynnistyi kamarikonsertilla, joka ammensi oivaltavasti festivaalin teemoista: luvassa oli niin transatlantiikkaa kuin dialogejakin. Kansainvälisellä kentällä operoivien Pekka Kuusiston ja Markus...

Musica Nova alkoi pirteästi

Ajan käyttö, sen jaksottaminen ja manipuloiminen on musiikin ikuisuusteema, mutta ihmeen tuoreesti se toimi Musica Nova Helsinki -festivaalin ajavaiskonsertissa. Kaikki neljä kuultua teosta peilasivat samaa ideaa ja minimaalimusiikin kaikuja mutta äärimmäisen erilaisella tavalla. Helsingin kaupunginorkesteri...

Sanomattomien sanojen vankina

Ooppera on omalakinen taiteensa, eikä suositun kirjan tai elokuvan ottaminen uuden teoksen pohjaksi ole mikään oikotie menestykseen. Kansallisoopperassa Jüri Reinveren versio Sofi Oksasen Puhdistuksesta onnistui vuonna 2012 yllättävän hyvin, osin siksi, että musiikki ei pyrkinytkään...

Johannes Piirron Lutosławski-tulkinta oli täsmäohjuksen lailla iskevä käyntikortti

Arvio: Radion sinfoniaorkesteri 30.1.2019. Duncan Ward, kapellimestari, Johannes Piirto, piano. Schönberg, Lutosławski, Beethoven. Radion sinfoniaorkesterin kiitelty ja palkintoehdokkuuksinkin noteerattu Witold Lutosławski –teema jatkui tammikuun lopulla säveltäjän myöhäistuotantoon kuuluneen, vuosina 1987–88 valmistuneen pianokonserton myötä. Toisin kuin...

Energinen Weber, tasapainoinen Schumann ja traaginen Larcher täydensivät toisiaan

Arvio: Radion sinfoniaorkesteri 25.1.2019. Hannu Lintu, kapellimestari, Alexander Melnikov, piano. Radion sinfoniaorkesterin perjantain 25.1. ohjelma oli kudottu henkisesti koko kauden jatkuvaan Mahler-teemaan, ainakin konsertin johtaneen ylikapellimestari Hannu Linnun kertoman mukaan. Anton Webernin (1883-1945) Sinfonia kytkettyy...

Iisakkila sai Kaartin soittokunnasta irti riemukasta outoutta – muttei säröittä

Arvio: Kaartin soittokunta, Töölö I, Temppeliaukion kirkko 24.1.2019. Ligeti, Zappa, Berio, Stravinski. Jukka Iisakkila, kapellimestari; Piia Komsi, sopraano. Musiikin moniottelija Jukka Iisakkilan työn alla on taiteellinen tohtorintutkinto Sibelius-Akatemiaan aiheesta ”Musiikillinen absurdismi yhdistävänä tekijänä Luciano Berion,...

Satien ja Cagen linjan omalaatuinen keveys loi uuden kuuntelukulman Kallion nykymusiikkipäivillä

Arvio: Kallion nykymusiikkipäivät. Sokraattinen ilta, Konepajan Bruno 19.1.2019. Tulkinnanvaraista-konserttisarjan kymmenettä kertaa viime viikonloppuna järjestämien Kallion nykymusiikkipäivien ohjelma koostui harvoin kuulluista mutta tarkoin valituista teoksista, joita yhdisti avantgardistinen asenne tavalla tai toisella. Lauantai-illan kahdesta konsertista ensimmäisessä...

Carmen luo nahkansa Vaasassa

Vaasan Carmenissa modernisointi korvaa paheet poliittisella idealismilla.   Vaasa on käytännössä täysin kaksikielinen kaupunki, voit vaihtaa ruotsin ja suomen välillä milloin vain ja missä vain, kaikki ymmärtävät toisiaan. Näin tekee myös Georges Bizet'n Carmenin esittäjistö Julia...

Feldmanin hämmentävä ja vaativa Neither oli kuin meditaatioharjoitus

Helsingin kaupunginorkesterin perjantainen konsertti oli kenties tämän kevään vähiten yleisönsä helpolla päästävästä päästä. Morton Feldmanin (1926-1987) Neither on nimetty yksinäytöksiseksi oopperaksi, kenties juuri sen epäoopperuutta korostaen: tekstinä toimiva Samuel Beckettin 16-rivinen runo on abstraktiutta...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,305SeuraajatSeuraa

ARTIKKELIT