RSO:n itsenäisyyspäivän konsertista välittyi optimistinen musiikillinen r(a)ikkaus

Arvio: Radion sinfoniaorkesterin itsenäisyyspäivän juhlakonsertti Helsingin Musiikkitalossa 6.12.2018. Hannu Lintu, kapellimestari; Johanna Rusanen-Kartano, sopraano; Ville Rusanen, baritoni; Musiikkitalon kuoro, valm. Jani Sivén. Mitä olisikaan itsenäisyyspäivä ilman suomalaisen musiikin konsertteja? Taidemusiikkikoulutuksen mallimaan säveltäjistöstä on varaa luoda...

Konsertti abstrakteista muodoista oli kaikkea muuta kuin kuiva

Arvio: Musiikkitalo 30.11.: Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki, Paavali Jumppanen, piano Monilla nykysäveltäjillä on taipumusta toppuutella, ettei heidän mahdollisia ulkomusiikillisia inspiraatioitaan tule ymmärtää suoraan, vaan musiikki ilmaisee kuitenkin ensisijaisesti vain itseään. Yhdysvaltalaissäveltäjä Sean Shepherdin Express...

Avantgardesalonki kohisi kaivatun tyhjyyden ja infosaasteen liepeillä

Arvio: Galleria Forum Box 26.11.: Tulkinnanvaraista-sarjan konsertti Joskus konsertissa kuullaan niin hiljaisia teoksia, että niiden lävitse voi kuulla vierustoverin rannekellon tikityksen. Tulkinnanvaraista-sarjan syksyn viimeisessä tapahtumassa, ”Entrooppisessa illassa”, aiheina olivat kohina, kaaos ja järjestys. Joissain teoksissa...

Avantin fuusioinen iltapäiväkonsertti kohosi hyvästä ällistyttävyyksiin

Avantin!, UMO:n ja Suomalaisen Barokkiorkesterin yhteisessä AUF-konserttisarjassa vaikuttaisi punaisena lankana olevan arki-iltapäivään sijoittuva esitysaika ja ohjelman hienoinen tavanomaisesta poikkeava: hienoinen siksi, että kaikki kolme yhtyettä ovat tunnettuja avarakatseisuudestaan. Avantin Old and Gay -konsertti, josta...

Matka yli mielen meren

  Siuntion Lux Musicae -festivaalia sopii onnitella pienen kunnan suuresta teosta. Se tuotti kantaesitykseen vangitsevan uuden kamarioopperan Mustan veden yli. Lauri Kilpiön musiikki ja Johanna Venhon libretto luotasivat pakolaisten matkaa yli pelkojen ja unelmien meren.   Siuntion...

Hietsussa herkuteltiin harpun värikylläisyydellä

Arvio: Hietsun paviljonki 18.11.: Sivan Magen, harppu Varmaan aika harva suomalainen voi sanoa kuulleensa livenä sooloharppua. Harppu on tuttu näky orkesterissa ja etenkin nykymusiikissa yleinen yhtyesoitin, mutta harppuresitaalia ei joka päivä koeta. Nyt sellainen oli...

Vaughan Williamsin maisemamusiikki yltää soilta suurkaupunkiin

Arvio: Musiikkitalo 16.11.: Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Karl-Heinz Steffens, Stefan Jackiw, viulu Helsingin kaupunginorkesterin angloamerikkalainen kausiteema vei tänä perjantaina Ralph Vaughan Williamsin maisemiin välipalanaan Hollywoodissa maailmanmaineeseen nousseen wieniläislähtöisen Erich Wolfgang Korngoldin elokuvamusiikillinen glamour. Säveltäjäpari tuntui lupaavalta yhdistelmältä...

Supermezzo Cathy Berberianin jalanjäljissä on hyvä vaeltaa

Arvio: Musiikkitalon Camerata-sali 13.11.: Olga Heikkilä, sopraano, Stefan Schreiber, piano, cembalo ja yhtyeen johto Cathy Berberian oli 1950-70-lukujen uuden vokaalimusiikin supernainen, joka silti edelleen muistetaan lähinnä säveltäjä Luciano Berion puolisona ja muusana. Berberian kantaesitti rajoja...

Sivistyneen soinnin juhlaa

Amsterdamin Kuninkaallinen Concertebouw-orkesteri vieraili Musiikkitalossa jo kolmannen kerran ja on täten siellä useimmin soittanut kansainvälinen huippuorkesteri. Yleisö voi vain kiittää tällaisesta etuoikeudesta, sillä hollantilaismuusikot tarjosivat jälleen kauden huipentuman – ainakin mitä soinnin kultivoituneisuuteen ja yhteissoiton...

Koneet, kivet ja urbaani roso – inspiraatiot olivat monet Pohjoismaisten Musiikkipäivien lauantai-illassa

Arvio: Uusinta Ensemble, Uusinta uutta. Pohjoismaiset musiikkipäivät, la 10.11.2018, Suvilahti, Helsinki. Vaikka Pohjoismaiset musiikkipäivät päättyivätkin tänä vuonna kiintoisasti progressiivisen rockin konserttiin, oli Suvilahden Tiivistämöä sitä ennen lämmittelemässä (vähemmän yllättävästi) "progressiivisen kamarimusiikin" konsertti. Uusinta Ensemble muovautui...

Konepajan Bruno on oikea paikka minimalismille

Arvio: Minimalismi III Konepajan Brunossa 10.11. Minimalistisen musiikin tapahtumille on kysyntää, ja ne voivat yhdistää klassisen ja ei-klassisen musiikin kuulijoita sekä yleisöä, joka haluaa liikkua näiden välillä. Tämän tuntuu osoittaneen viulisti Kreeta-Julia Heikkilän luotsaama Minimalia-pienoiskonserttisarja,...

Hienostunut Lutosławski sai vastaansa venäläismuhkeuden vyöryn

Arvio: Musiikkitalo 9.11., Radion sinfoniaorkesteri, joht. Hannu Lintu; Li Wei Qin, sello. Hannu Lintu on pitänyt Witold Lutosławskin musiikkia esillä Radion sinfoniaorkesterin ruokavaliossa. 1900-luvun jättiläisiin kuuluvan puolalaissäveltäjän kaikki neljä sinfoniaa tuli nyt esitettyä melko lyhyen...

Laaja, tarkka ja maalauksellinen kattaus Pohjoismaisten musiikkipäivien avajaisissa

Pohjoismaisten musiikkipäivien avajaiskonsertin kantavana teemana olivat näkymät: maalaukset ja muunkinlaiset. Pohjoismaalaisten (tai täällä opiskelleiden) säveltäjien 2000- ja 2010-luvun teoksista koottu konsertti ei tarjonnut kokeilevinta uutta, mutta yksikään teoksista ei ollut myöskään lattea tai kliseinen;...

Suomalaistuneet säveltäjät flirttailivat alkuvoimien kanssa

Arvio: Klang-konserttisarjan konsertti Musiikkitalon PAAVO-salissa 6.11.; Zagros-ensemble. Taiteilijat ovat aina liikkuneet maasta toiseen ja etsineet kodikseen uusia ympäristöjä. Suomessakin säveltäjät ovat hyvin kansainvälistä joukkoa. Suomesta kotinsa löytäneiden säveltäjien identiteetti oli lähtökohtana nykymusiikkiyhtye Zagroksen Klang-sarjan konsertissa....

Energinen Mozart-messu kärsi tasapaksuudesta

Mozartin keskeneräisyydessäänkin monumentaalinen, ns. Suuri c-mollimessu huokuu vastanaineen säveltäjän rakkautta vaimoaan kohtaan. Messusta tuli paitsi hellyydenosoitus myös paraatipaikka sopraano Konstanze Weberille, joka esitti toisen messun valovoimaisista sopraano-osuuksista. Kristiina Poskan mottona Tapiolassa tuntui olevan nuoren...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,298SeuraajatSeuraa

ARTIKKELIT