Vanhan oopperan henki heräsi

Harva oopperan ystävä muistelee kovinkaan kaiholla ahdasta ja akustisesti huonoa Bulevardin vanhaa oopperataloa. Kummasti vain talon henki heräsi kukoistukseen Verdin Don Carlossa, jonka Helden productions oli tuottanut Aleksanterin teatteriin. Esitys tuli lähelle ja kosketti,...

Tölöläb tilkitsi Tapiola Sinfoniettan ohjelmasta unenomaisen mosaiikin

Ei ole epätavanomaista mennä orkesterikonserttiin tietämättä, mitä tuleekaan kuulemaan, ja varsinkin uuden musiikin sekä avantgarden parissa odottamattomuus on jopa odotettavissa. Mutta ilmoitetun ja yllätyksellisen vuorottelu, jopa ennakoimaton vaihtelu, ja parhaimmillaan niiden välinen vahva kontrasti...

Kaartin Töölö IV sisälsi helmiä ja huojuntaa

Kaartin soittokunnan Töölö-sarja jatkoi tiistaina 9. lokakuuta pirteää ja tarpeellista linjaansa sinfonisen puhallinmusiikin airueena. Vuoden neljättää ja viimeistä ilmaiskonserttisarjan* osaa johti soittokunnan kapellimestari, musiikkimajuri Tomi Väisänen. Avausnumerona kuultiin nykyajan alkusoittoklassikoksikin muodostunut John Adamsin Short...

Tanssin unta ja tekniikkaa

Kansallisbaletin Ranskalaiseksi illaksi nimetty kahden teoksen kokonaisuus ei voisi olla vastakohtaisempi. Carolyn Carlsonin Pneuma vyöryttää fantasiaa kuin suoraan unesta, ja Serge Lifarin Suite en blanc ottaa käyttönsä klassisen baletin formaaliset kuviot ja liittää ne...

Paljonko oopperasta riittää vitsiksi?

iro Rantalan säveltämä ja Minna Lindgrenin kirjoittama oopperakomedia Pikaparantola myi  esityksensä Alminsalissa nopeasti loppuun ja jatkaa kiertueella Turussa, Oulussa ja Kuopiossa (viimeinen esitys 1.11.). Tiistaina 2.10. esityksen voi nähdä myös Yle Arenassa. Yleisöön uppoava ja...

Gallialaista iltapäivää kehysti hyvä sointirikkaus ja orkesterin tasapaino

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri esitteli syyskonsertissaan lauantaina 29. syyskuuta edustavan nelikentän orkesterimusiikin ranskalaista koulukuntaa 1900-luvun taitteesta ja alkupuolelta. Impressionistinen ja uusklassinen ohjelma sisälsi Claude Debussyn Faunin iltapäivän,  Francis Poulencin Sinfoniettan sekä Maurice Ravelin Pianokonserton G-duuri ja...

Schiff teki Beethovenistaan kujeilevan ja omalaatuisen – mutta silti syvän ja tyylikkään

Radion sinfoniaorkesterin perjantaikonsertissa 28.9. vieraillut Sir András Schiff oli napannut itselleen kaksoisroolin sekä kapellimestarina että konserton solistina. Unkarilaissyntyinen, sittemmin maailman-(ja virallisesti Britannian)kansalainen Schiff on erityisen arvostettu Ludwig van Beethovenin (1770-1827) pianoteosten tulkitsijana, ja Helsingin-tuomisiksi...

Lapuan urut soivat komeasti, vaurioineenkin

Lapuan tuomiokirkon urut ovat 85 äänikertoineen ja 6666 pilleineen edelleen Suomen suurimmat, ainakin niin kauan kunnes vähän suuremmiksi kaavaillut Musiikkitalon urut valmistuvat. Joka toinen vuosi Lapualla esitellään soitinkomistusta urkufestivaalin muodossa, ja tällä kertaa soittimen...

Ajaton Händel-oratorio oli taitava ja paikoin virkistävä, mutta pohjimmiltaan yllättävän perinteinen

Georg Friedrich Händelin (1685-1759) nuoruudenoratorio Il trionfo del Tempo e del Disinganno, suomennettuna Ajan ja järjen äänen voitto, ei ole jäänyt samanlaiseksi barokin kauden nimiteokseksi kuin säveltäjän myöhemmät italialaiset oopperat tai englanninkieliset oratoriot. Suomalaisen...

Beethoven-urakan aloittava Klaus Mäkelä ei tyydy vähään

Klaus Mäkelällä riittää energiaa. Tapiola Sinfoniettan kanssa aloittamassaan Beethoven-sarjassa hän ei tyydy pelkkään orkesterinjohtamiseen, vaan haluaa myös alustaa konsertit itse ja juontaa jälkitilaisuudet, joissa tulee ottamaan myös kamarimuusikon roolia. Hurjaa nousuaan jatkava nuori tähti aloitti...

Tosca saa taas veret kiehumaan

Kansallisoopperan uusi Tosca onnistuu melkein mahdottomassa: puhaltamaan ”perinteiden” raskauttamaan klassikkoon tuoretta henkeä ja kihelmöiviä ideoita niin, että sen alkuperäinen jännitys palaa ilman, että sorrutaan peukaloimaan dramaturgiaa teennäisin modernisoinnein. Saksalainen mestariohjaaja Christoph Loy kertoi viime Rondossa...

Hurmaava Kinky Boots

Helsingin kaupunginteatterin musikaaleissa on nähty korrekteja mutta joskus vähän kopioidun oloisia Disney-tuotantoja ja kotikutoisuudessaan vähemmän onnistuneita Myrskyluodon Maijoja. Ei kuitenkaan yhtään sellaista täysosumaa kuin uusi Kinky Boots. Samuel Harjanteen ohjaama esitys on yhtä aikaa...

Barokin ja burleskin yhdistelmä oli yllättävän epäprovokatiivinen – ja yllättävän hauska

Vanhan musiikin yhtye Detrituksen ja burleskitaiteilija Armi von Vepin näyttämöllisellä konsertilla Ave Virgo, Ave Vos halutaan tekijöidensä mukaan ”tutkia ja ottaa kantaa siihen, miten suhtautuminen naisen kroppaan ja seksuaalisuuteen sekä naisen asemaan taiteessa ja...

Arvio: Viron kansallinen sinfoniaorkesteri teki puolivälin ihmeen kuin urheiluelokuvassa

Lahden Sibelius-festivaalin kunniavieraan roolin saivat tänä vuonna Viron valtiollinen sinfoniaorkesteri sekä sen johtaja, maailmalla tunnettu ja pitkän tähtiuran tehnyt kapellimestari Neeme Järvi. Ohjelma oli muun festivaalin tavoin puhtaasti Sibeliusta: pääteoksina toimivat 3. ja 4....

Runsas musiikkimatka huipentui jazzaten

Kun Susanna Mälkki kaksi vuotta sitten aloitti Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarina, hän toi syksyn avuskonserttiinsa kaleidoskooppimaisen ketjun yllättävästi toisiinsa yhdistyviä pienempiä teoksia. Tämä kausi, joka tarkentaa HKO:n kielialueteemoja jatkaen angloamerikkalaiseen musiikkiin, käynnistettiin hieman samantapaisella jännittävällä...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,298SeuraajatSeuraa

ARTIKKELIT