Hieno laulaja, vaatimaton ääni

Radion sinfoniaorkesteri ja sopraano Kristine Opolais, kapellimestari Hannu Lintu Turun musiikkijuhlien avajaiskonsertissa 10.8., Verdi, Catalani, Boito, Dvorak, Puccini.   Latvialaissopraano Kristine Opolais on pantu Turun musiikkijuhlilla paljon vartijaksi: koko festivaalia on kuukausien ajan markkinoitu hänen kasvoillaan....

Puccini-festivaalin vierailu oli pettymys

Torre del Lagon Puccini-festivaalin historia muistuttaa hieman Savonlinnaa. Ensimmäinen festivaali pidettiin 1930 suurin odotuksin, toinen jäi konsertiksi 1937, ja sodan jälkeen yritettiin taas 1949. Mutta toden teolla toiminta alkoi 1967 kuten Savonlinnassakin.   Festivaalin omistajaksi asettui...

Tanssin ja musiikin herkkupala

  Barokin ja klassismin ajan musiikin pyhättö Drottningholmin linnateatteri Tukholman kupeessa tarjosi kesän tuotantonaan tanssin ja musiikin aistillista kuhertelua. Rameaun oopperabaletti Pygmalion oli herkkua silmälle ja korvalle.   Pygmalion on kreikkalaisen mytologian kuvanveistäjä, joka tunnetaan parhaiten roomalaisen...

Arvio: Mitä Borea-kvartetista vielä sukeutuukaan?

Viime vuonna nuorten huippumuusikoiden Borea-kvartetti pääsi opiskelemaan Eurooppalaiseen kamarimusiikkiakatemia ECMA:aan. Nimellä on lupaava kaiku, sillä myös Meta4 ja Kamus-kvartetti ovat ponnahtaneet eteenpäin ECMA-opintojen myötä. Borea, joka on jo täysin vakiinnuttanut asemansa kotimaisilla eturivin kamarimusiikkifestivaaleilla,...

Arvio: Meidän Festivaalin “Usko” oli kauneutta, klaustrofobiaa ja kärsivällisyyden koettelua

Usko oli Tuusulanjärven kulttuuriympäristössä paraikaa meneillään olevan Meidän festivaalin viidennen päivän teema. Siihen sopivasti alkoi ensimmäinen konsertti Tuusulan pittoreskista puukirkosta elävien (ja alle viisikymppisten) säveltäjien neljällä kamariteoksella. Missy Mazzolin Vespers liikkui hiljaisemmissa kohdissa rajamailla,...

Arvio: Huippulaatukin sai säröjä Meidän Festivaalin tiistaissa

Meidän Festivaalin kolmannen päivän teema oli Koneet; ensimmäinen kahdesta samalle teemalle omistetusta päivästä. Ensimmäiset kaksi konserttia saman ohjelman ympärillä pidettiin maanantain tapaan hyvin rajoitetun paikkamäärän taiteilijakodissa, tällä kertaa vastikään museoksi avatussa Eero Järnefeltin Suvirannassa,...

Arvio: Meidän Festivaalin kakkospäivä sisälsi koti-iltamia ja aktivismia

Meidän festivaalin toinen päivä Järvenpäässä ja Tuusulassa oli rakennettu Sielu-teeman alaosaston Kasvit ja eläimet ympärille. Päivän ensimmäinen ohjelma keskittyi kasveihin: Sibeliuksen kotitalossa Ainolassa kahteen kertaan esitetty (ja molemmilla kerroilla loppuunmyyty) konsertti sisälsi niin porkkanoita,...

Arvio: Meidän Festivaali kurottaa sielun salaisuuksiin

Pekka Kuusisto on tyypillisesti jättäytynyt Tuusulanjärven Meidän Festivaalillaan hieman taka-alalle ja tuonut mitä erilaisimpia vieraitaan esiin kanssamusisoijana. Tuntui sopivalta, että jättäessään nyt pitkäaikaisen taiteellisen johtajuutensa Kuusisto astui eilisen avajaispäivän myöhäiskonsertissa lavan keskiöön. Myöhemmin Lontoon Wigmore...

Populaari Patarouva

  Pjotr Tshaikovskin Patarouvaa on sanottu oopperoista pietarilaisimmaksi. Siinä soivat keisarillisen kaupungin kuvat, vastakohtaiset tunteet, pelihimon pyörre ja klassismin kulttuuri. Toinen puoli on yksilöpsykologinen: säveltäjä samastui vahvasti sen päähenkilöön, ulkopuolisena suurkaupungin kujilla harhailevaan ja rakkaudesta...

Musiikin ajan sunnuntai: Haitarikonsertista tuli performanssi, barokki soljui uuden saumoissa

  Musiikin ajan toiseksi viimeinen päivä tarjoili kaksi kattausta moneen suuntaan laajentunutta esitystaidetta, joiden väliin istuutui "perinteisempi" konserttikäytäntö. Tanskalainen harmonikkataiteilija Andreas Borregaardin iltapäiväisen soolokonsertin Solo Act kaikki teokset olivat viime vuonna kantaesitettyjä, ja jokainen niistä teki...

Arvio: Musiikin ajan kamarikonserteissa käsiteltiin vuorovaikutusta ja sen puutetta

Musiikin ajan keskiviikon 4.7. kaksi konserttia lähestyivät nykymusiikkia eri kulmista, tarjoten perspektiiviä sen moninaisuuteen. Iltapäiväkonsertissa Viitasaaren seurakuntatalolla kuultiin soolo- ja triomusiikkia vailla kummempaa elektroniikkaa, kun taas iltakonsertti Viitasaaren teatterilla sisälsi sampleja, visuaalisia elementtejä, monikanavanauhoja,...

Arvio: Karhean realismin Rigoletto

Aleksanterin teatterissa tänä viikonloppuna nähtävä Opera Box -tuotanto Rigoletto tekee mieli hahmottaa jatkona toisaalta kaksi vuotta sitten samassa paikassa esitetylle Don Giovannille että syksyllä Sibelius-Akatemian oopperan tuottamalle Falstaffille. Kaikki kolme ovat Ville Saukkosen ohjauksia, ja...

Arvio: Kuningasbasson kalliokerrostumissa hehkuvat yhä timantit

Matti Salmista on syytä tulla kuuntelemaan kun vielä voi. Yli 70-vuotiaana Salminen jaksaa edelleen painaa, mutta koskaan ei tiedä milloin upea ura tulee lopulliseen päätökseensä. Nyt loppu tuntui häämöttävän kaukana. Täysi katsomo sai nauttia...

Arvio: Requiem sisällissodalle kantoi universaalia viestiä

Suurimuotoisuus on nykymusiikissa melko epätavallista. Osittain kyse on esteettisistä ratkaisuista ja etenkin aiemmin tradition karistamisesta, osittain taas taidemaailman tämänhetkisestä tuotantologiikasta. Hatunnoston ansaitsevat siis toimijat, jotka tohtivat tilata myös laajempia kokonaisuuksia. Helsingin kamarikuoro teki rohkeasti muistaessaan...

Arvio: Orkesterijuhlaa Baijerista

Baijerin radion sinfoniaorkesteri tarjosi Musiikkitalossa sellaista orkesterisoiton hurmaa, ettei se jäänyt toiseksi edes pari viikkoa sitten Tampereella esiintyneille Wienin filharmonikoille. Kapellimestarin ja orkesterin suhde oli baijerilaisilla jopa tiiviimpi. Muusikot seurasivat ylikapellimestariaan Mariss Jansonsia intuitiivisella reaktioherkkyydellä,...

Pysy Tempossa

0FanitTykkää
1,308SeuraajatSeuraa

ARTIKKELIT