Musiikki ja politiikka mahtuvat yhteen

 

Ernst Krenekin oopperaharvinaisuus Kaarle V sai Münchenissä visuaalisesti vangitsevan tuotannon. Historia ja politiikka saivat vertauskuvallisen asun. © BAYERISCHE STAATSOPER / WILFRIED HOESL

Juutalaisvainoja, Euroopan murentumista nationalismin alla, tulevaisuuden Kiinan mahtia. Münchenin oopperajuhlilla ei ainakaan voinut väittää, etteikö taidemuoto ottaisi kantaa. Tähtisolistit ja viimeistelty orkesterisoitto pitävät huolen siitä, ettei musiikkikaan unohdu.

 Moni tulee Baijerin valtionoopperaan tähtisolistien vuoksi, mutta yhtä hyviä syitä ovat Kirill Petrenkon ylikapellimestarin kaudella profiiliaan nostanut orkesterisoitto ja kiinnostava ohjelmistopolitiikka, jollaiseen aina kuuluvat myös uudet ja uudelleen löydetyt teokset.

Tällä kertaa talo toi esiin heinäkuun kestävällä festivaalillaan mm. Ernst Křenekin Kaarle V:n. Jo syntyaikanaan vuonna 1933 se peilasi Euroopan politiikan uhkaavia pilviä, ja kantaesitys Wienissä kiellettiin. Nyt se osuu yhtä ajankohtaiseen saumaan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari, München