Kaukasuksen primitiivisyys vastavoimana konsepti-Wagnerille

 

Valeri Gergijevin ja Georgij Tsypinin ideoima monumentaalinen lavastus ammentaa slaavilaisten muinaiskansojen uskomuksista. Marraskuisissa esityksissä Wotanina lauloi mm. hienostunut Jevgeni Nikitin. © NATASHA RAZINA / MARIINSKI-TEATTERI

Slaavilaista alkuvoimaa ja kestävien äänten urheilujuhlaa – tätä on Wagner venäläisittäin. Valeri Gergijevin 2000-luvun alussa synnyttämä Ring-tetralogia on maan ensimmäinen varsinainen Ring-tuotanto ja pyörii yhä lähes täysille saleille.

 

Valeri Gergijev on sinnikkäästi pyrkinyt luomaan venäläistä Wagner-traditiota: hän on vakiinnuttanut Wagner-oopperat Pietarin Mariinski-teatterin ohjelmistoon sekä levyttänyt Parsifalin, Valkyyrian ja Reininkullan menestyksekkäästi talon orkesterin ja kansainvälisten huippusolistien kanssa Mariinskin omalle levymerkille.

Parsifalin ja Lohengrinin Gergijev toi Mariinskiin 90-luvun lopulla, ja uuden vuosituhannen alkaessa hänen silmissään alkoi siintää Venäjän ensimmäinen moderni Ring-tetralogia. Alkukielellä Ringiä ei ollut esitetty Venäjällä koskaan, eikä kokonaisuudessaankaan sitten 1900-luvun alun.

Vuonna 1940 Sergei Eisensteinin ohjaama Valkyyria oli juhlistanut Moskovassa Molotov-Ribbentrop-sopimusta, mutta saksalaisdelegaatio oli nyrpistellyt vision slaavilaisuudelle. Myös Gergijevin ideana oli hyödyntää Ringissä slaavilaista alkuvoimaa ja nimenomaisesti oman kotiseutunsa Ossetian mytologiaa vastavoimana Saksan menneisyyttä ruotiville poliittisille konseptiohjauksille.

Voi nimenomaan puhua Gergijevin Ringistä, sillä hän on vedellyt naruja alusta asti vaihdellen ohjaajia ja tuoden tiimiin vuosien varrella uusia nimiä. Ringin synty oli mutkikas. Vuonna 2003 ensi kerran kokonaan Mariinskissa nähty uusi tetralogia luotiin lopulta Gergijevin ja Georgij Tsypinin konseptin pohjalta, ja sittemmin sitä on muokattu etenkin vierailuesityksiin. Gergijevin johdolla Ring on kiertänyt maailmaa Tokiosta Los Angelesiin, ja Mariinskissa Ring pyörii yhä säännöllisesti hyvällä yleisömenestyksellä. Guru itse on toki harvoin puikoissa.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Kun viisumi on kunnossa, Pietarin musiikkitarjonta on napakan junamatkan päässä. Mariinski-teatteri orkestereineen tarjoaa uuden ja vanhan talonsa ooppera- ja balettiesitysten lisäksi konsertteja ja vierailuja erillisessä konserttisalissaan sekä uuden talon kamarisaleissa. Muista myös Mihailovskin teatterin, Pietarin Akateemisen Kapellan salin sekä Pietarin Kamarioopperan tarjonta.

Siegfried by Natasha Razina © State Academic Mariinsky Theatre