Onko Raition aika tullut?

Tuomas Hannikainen on tutkinut Väinö Raition jäämistöä ja orkestroinut mm. Väinämöisen kosinta -oopperan pianopartituurin pohjalta.

Väinö Raition renessanssi on käsillä. Taite-ryhmä tuo syyskuussa Kansallisoopperaan Neijonnälkä-nimisen kokonaisuuden, jossa esitetään kaksi säveltäjän harvinaista pienoisoopperaa ja musiikkia kahteen näytelmään.

 

Väinö Raition tuotanto on kokonaisuudessaan jäänyt vaille ansaitsemaansa huomioita ja suosiota – Raitio on aliarvostetuin mestarimme”, toteaa kapellimestari Tuomas Hannikainen, joka johtaa säveltäjän kolme oopperaa Taite-ryhmän tuotannossa Alminsalissa 26.9.–1.10.

Yleisölle esiin tuodaan lyhytoopperat Väinämöisen kosinta ja Lyydian kuningas sekä Asaria, joka on melodraama eli instrumentaalinen teos puhetekstillä. Lisäksi kuullaan musiikkia melodraamaan Kruununhaan siirappitehdas.

Raitio orkestroi Lyydian kuninkaan jättimäiselle orkesterille ja jätti Väinämöisen kosinnan kokonaan orkestroimatta. Tämän vuoksi Väinämöisen kosintaa ei ole voitu esittää kuin kerran pianosäestyksellisenä Helsingin työväenopistossa 1971, ja Lyydian kuningastakin on esitetty vain parin otteeseen. 

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari

 

 


Neijonnälkä Alminsalissa 29.9.–1.10. Ohjaaja Johanna Freundlich. Orkesterina Avanti!, kapellimestarina Tuomas Hannikainen. Laulusolistit: Gabriel Suovanen, Markus Nykänen, Annami Hylkilä, Anu Hostikka, Riikka Rantanen ja Tanja Kauppinen-Savijoki.