Naisenergiaa Pohjolasta

Mirka Malmin (vas.) Nainen ja viulu -konserttisarjan ensimmäiset konsertit kuullaan G18-salissa sekä Gallen-Kallelan kotimuseossa Tarvaspäässä. ”Naisten säveltämä musiikki oli usein salonkimusiikkia, joten on inspiroivaa tuoda sitä tällaisiin tiloihin”, Malmi sanoo. Hänen duopartnerinaan konserttisarjassa on pianisti Tiina Karakorpi (oik.). © Ville-Paul Paasimaa

 

Viulisti Mirka Malmi hämmästyi, kuinka suuri määrä säveltäviä naisia Pohjoismaissa vaikutti 1800-luvulla. Malmi omisti heille seitsenosaisen konserttisarjan, joka käynnistyy tässä kuussa.

 

On harhaa, että kaanonin ulkopuolelle jääneet teokset olisivat kaikki syystä unohduksissa. Vastaavasti on harhaa ajatella, ettei menneinä vuosisatoina ollut juurikaan naissäveltäjiä, koska heitä tunnetaan niin niukasti. Kun viulisti Mirka Malmi alkoi muutama vuosi sitten tonkia arkistoja pohjoismaisia naissäveltäjiä etsien, hän hämmästyi. Harvinaisten yksilöiden paikallistamisen sijaan hän törmäsi runsaudenpulaan. Malmin tutkimusten tuloksena syntyi kamarikonserttisarja, joka alkaa tässä kuussa. Kahden vuoden ajan yhteensä seitsemässä konsertissa hän esittelee kamarimusiikkikollegoineen joukon pohjoismaisia naissäveltäjiä vuosilta 1850–1950.

Malmi kiinnostui aiheesta muutama vuosi sitten törmättyään ruotsalaisen Elfrida Andréen vaikuttavaan pianokvintettoon. Radion sinfoniaorkesterissa soittava viulisti toteutti vuosi sitten orkesterin kamarimusiikkisarjassa kokonaisuuden, jossa esitettiin Andréen, ruotsalaisen Alice Tegnérin sekä Helvi Leiviskän musiikkia. Tuossa konsertissa alkoi myös yhteistyö pianisti Tiina Karakorven kanssa, joka ryhtyi Malmin duopariksi Nainen ja viulu -konserttisarjaan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

 

  • Nainen ja viulu I
  • ”Leipzigin koulu Pohjolassa”
  • 22.4.2018 klo 18, G18 (Yrjönkatu 18, Helsinki)
  • www.mirkamalmi.fi/nainenjaviulu