Mediasakset 4-2019

 

Mietin usein, millainen voisi olla tulevaisuuden kaanon. Nimittäin nykyinen perusohjelmisto alkaa olla lähinnä kliseekaanon. Mietitään vaikka tätä: montako maata Euroopassa on, ja kuinka monesta maasta tavallinen musiikinystävä tietää edes yhden säveltäjän?”

Sibelius-Akatemian musiikinhistorian emeritusprofessori Veijo Murtomäki Helsingin Sanomissa 6.3.2019.

 

On tärkeää sanoa suunsa puhtaaksi eikä pelkästään säveltää. Kaikkien taiteilijoiden tulisi ottaa kantaa eikä jäädä norsunluutorniin.”

Säveltäjä Kalevi Aho Helsingin Sanomissa 8.3.2019.

 

Haluan toimia taiteen puolestapuhujana ja kääntää huomion pois itsestäni. Olen aika varma, että orkesterikin vaistoaa sen, jos kapellimestarin mielessä pyörii lähinnä oma itse.”

Kapellimestari Susanna Mälkki Kalevassa 13.3.2019.

 

Joskus minulta kysytään, tiedänkö hyviä naissäveltäjiä. Vastaan, että tiedän monia hyviä säveltäjiä, joista osa on miehiä ja osa naisia.”

Kapellimestari Eugene Tzigane Savon Sanomissa 14.3.2019.

 

Kuuntelen mielelläni klassista musiikkia, mutta tiedän kuuluisienkin säveltäjien elämästä aika vähän. Siksi oli todella antoisaa seurata Ylen Teema-kanavan ja Areenan Musiikin vallankumous -sarjaa. Todella kiintoisia tiedonmurusia! Silti ajattelen yhä, että musiikista voi onneksi nauttia ilman taustatietojakin. Voi avata radion tai marssia konserttiin ihan kylmiltään ja vain antaa musiikin tulla.

Toimittaja Päivi Ojala kolumnissaan Hämeen Sanomissa 6.3.2019.

 

Tuntuu tosi hyvälle viedä viedä espanjalaista musiikkia ja kulttuuria ympäri maailmaa. Vaikka jokaisella orkesterilla on oma soundinsa, rakennamme musiikkia yhdessä. Musiikin avulla voi kommunikoida, vaikka muuten yhteistä kieltä ei olisikaan. Rakastan sitä.”

Kitaristi Juan Manuel Cañizares Kymen Sanomissa 5.3.2019.

 

RSO:lla on erinomainen soittokunto ja hienoja vierailijoita mutta myös vakavia ongelmia sukupuolten tasa-arvossa ja sitä myötä koko suomalaisen musiikkikulttuurin edistämisessä. Orkesteri ei esimerkiksi soita kevätkaudella yhtään naisen säveltämää teosta. Miten tällainen syrjintä on edes mahdollista 2010-luvulla?”

Susanna Välimäki Radion Sinfoniaorkesterin konsertin kritiikissään Helsingin Sanomissa 14.3.2019.

 

Tässä yksinäisessä työssä pitää olla yrittäjähenkeä, käsityötaitoa, musikaalisutta – ja lehmän hermot.”

Pianonvirittäjä Eero Koivisto Kalevassa 26.2.2019.

 

Se on minulle aika mysteeri, mutta totta kai se tuntuu hienolta ja tekee minut onnelliseksi. Mutta olen aika hämmästynyt siitä. Miksi juuri minun musiikkiani? En minä tiedä.”

Säveltäjä Kaija Saariaho vastaa kysymykseen hänen musiikkinsa suosiosta yle.fi:ssä 6.3.2019.

 

Minulta odotettiin varsinkin nuorena, että vakaumus näkyisi työssäni. Mielestäni jokaisella on oma ammatti, minulla se on laulaminen. Joskus väittelyyn joutuessani olen kysynyt insinööriltä, mitä hän tekee työssään hengellisemmin kuin se työntekijä, joka ei ole erityisemmin kristitty.”

Tenori Pentti Hietanen KD-lehdessä 6.3.2019.