Mediasakset 4-2018

 

Se, mitä koulussa pidetään oppimisvaikeutena, on hyvästä pianonsoitonopettajasta oppilaan yksilöllinen ominaisuus. Mutta ei yksilöllisyyden huomioiminen tarkoita sitä, että tunneilla treenattaisiin pelkästään oppilaan mielikappaleita.”

Lapsen maailma- lehti kirjoittaa Johanna Hasun väitöksestä oppimisen vaikeuksista pianonsoiton opiskelussa 3/2018.

 

Omaa osaamista on turha verrata ammattimuusikoihin, joilla on takana vuosien harjoittelu.”

Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen lehtori Soili Perkiö rohkaisee kaikkia musisoimaan kotona. Lapsen maailma 3/2018.

 

Meidän mielestämme Sevettijärven koulun lapsilla pitää olla yhtä suuri oikeus konsertteihin kuin muillakin.”

Lahtelaisen Tuubakimalainen-orkesterin jäsenet Harri Lidsle ja Miikka Kallio perustelevat, miksi reissaavat konsertoimaan Lappiin asti. Lapsen maailma 3/2018.

”Kyllä sen näkee jo pikkujätkistä, että joillakin se meininki on vähän erilainen. Jos miettii, alkaako soittajaksi vai diplomi-insinööriksi, kannattaa ryhtyä insinööriksi. Musa on jonkinlainen pakkomielle, se valitsee soittajansa.”

Rumpali Anssi Nykänen ET-lehdessä 4/2018.

 

Savonlinnan kaupunginhallitus teki huonon päätöksen, kun se asetti oopperajuhlien avustuksen ehdoksi, että jatkossa oopperajuhlien täytyy palkata työntekijänsä niin, että he tekevät viikoittain viisi työpäivää Savonlinnassa. Tuollaisenaan päätös tarkoittaa, että kun ensi syksynä pestataan juhlille kuorolaisia eri puolilta maailmaa, he eivät voi harjoitella kerran kuussa Helsingissä vaan viisi päivää viikossa Savonlinnassa. Päätös tuollaisenaan tarkoittaa myös, että esimerkiksi seuraava oopperajohtaja ei saa mennä neuvottelemaan Helsinkiin tai ulkomaille, kun pitää olla Savonlinnassa viisi päivää viikossa.”

Toimittaja Jaana Hänninen kolumnissaan Itä-Savossa 15.2.2018.

 

Säveltäessä mennään niin syvälle omaan alitajuntaan, että miten sieltä ammennettavia asioita voi jakaa? Jos muut tuovat oman syvän tasonsa mukana, taideteos kärsii kompromissista.”

Säveltäjä Markku Klami Satakunnan kansassa 6.3.2018.

 

Oopperan juonet eivät ole monimutkaisia eivätkä perustu äkkikäänteille. Ooppera on hidasta tarinan kerrontaa. Tiedän 2-vuotiaita, jotka rakastavat oopperaa, koska se on heidän mielestään yhtä hauskaa kuin Teletapit. Siinähän pyöreät hahmot ovat joko hyvin iloisia tai hyvin surullisia ja sanovat kaiken kahteen kertaan.”

Toimittaja ja kirjailija Minna Lindgren kolumnissaan Kauppalehdessä 7.3.2018.

 

Rentous ja suora vuorovaikutus kuvaa festivaalin meininkiä, jonka pitäisi olla kaikkea muuta kuin pönötystä. Se on näkynyt vaikkapa niin, että taiteilijaa on pitänyt patistaa sulkemaan suunsa ja tarttumaan instrumenttiin, kun keskustelutilaisuuden pitää loppua ja konsertin alkaa.”

Kaakon kamarimusiikin taiteellinen johtaja Jukka Merjanen ja toiminnanjohtaja Siru Ahopelto Kymen Sanomissa 5.3.2018.

 

Jos tulkki esittää pelkästään laulun sanat, esitys jää vajaaksi. Eläytyvä tulkki on mukana esityksessä koko vartalollaan ja myös niissä kohdissa, joissa ei ole laulettua tekstiä. Siten kuulija pysyy kärryillä teoksen rakenteesta.”

Viittomakielen tulkiksi opiskeleva Ilona Seppänen musiikkikappaleen tulkkauksesta Hämeen Sanomissa 9.3.2018.

 

Joskus joudun soittamaan 50 puhelua, että löydän vapaan ja tehtävään sopivimman soittajan.”

Kymi Sinfoniettan orkesterijärjestäjä Tuomas Vanhalakka Kouvolan Sanomissa 27.2.2018.