Mediasakset 08 2021

 

Ne menivät sensaatiohakuisuudessaan entistä kummallisemmiksi. Stuttgartin Parsifalissa lauloin Gurnemanzin roolin niin, että minulla oli side silmillä. Barcelonan Wozzeckissa kannoin kuollutta alastonta balettityttöä olallani ja aina välillä laskin hänet maahan ja aloin harrastaa hänen kanssaan sukupuoliyhteyttä. Se maailma kävi minulle vastenmieliseksi.”

Basso Johann Tilli mainitsee erikoiset oopperaohjaukset yhtenä syynä uransa lopettamiselle. Seura.fissä 10.7.2021.

 

Tätä minä rakastan oopperoiden tekemisessä. Tutkimme ihmisyyttä musiikin läpi, koska jollakin tavalla se vie meitä syvemmälle.”

Säveltäjä Kaija Saariaho kertoo Innocence-oopperastaan, johon libreton on kirjoittanut kirjailija Sofi Oksanen. Helsingin Sanomissa 3.7.2021.

 

Varmaan kaikki meistä täällä ovat kyseenalaistaneet ensimmäistä kertaa, että onko tässä työssä järkeä, onko tällä arvoa ja elättääkö tämä. Mäkin oon tehnyt tätä todella monta vuotta ja nyt ensimmäistä kertaa olen kyseenalaistanut sen, kun kaikki kielletään. Ihan uskomatonta.”

Muusikko Mikko von Hertzen Iltalehden haastateltavana kulttuurialan Mitta on täysi! -mielenosoituksessa 3.6.2021.

 

Minulle ja monelle tuntemalleni ammattimuusikolle kaikkein musertavinta on ollut kuitenkin kalvava epäoikeudenmukaisuuden ja eriarvoisuuden tunne. Kokemus, ettei meidän alaamme kuunnella eikä hädästämme välitetä.”

Jazzrumpali Olavi Louhivuori Helsingin Sanomissa 10.7.2021.

 

Kannustan opettelemaan soittamista ja laulamista. Jos jokin menee vikaan, voi vain pokkana jatkaa. Virheiden sietämistä oppii, kun tarpeeksi mokailee. Sitä tapahtuu ammattilaisillekin.”

Merja vastasi Kotivininkin 13/2021 Me kodittajat -palstalla kysymykseen, minkä pelon olet voittanut aikuisena.

 

Hämmentävää oli se, että yllättäen ja pyytämättä saatu vapaa ei kääntynyt luovuudeksi, enkä osannutkaan tehdä kaikkea, mitä olin suunnitellut joskus tekeväni, kun olisi aikaa. Yhtäkkiä oli aikaa ja suunnaton väsymys.”

Kapellimestari Hannu Lintu kertoo koronan tuomasta keskeytyksestä töihin Anna.fissä 13.7.2021.

 

Miten kaikki taidekentällä on niin kertakaikkisen mitäänsanomatonta? Jos on fiilis, että ihan sama mennäkö Kiasmaan vai Linnanmäelle, menen Linnanmäelle.”

Laulaja ja taiteilija Anna Eriksson Helsingin Sanomissa 19.6.20201

 

Kun niitä säästöjä on tileille kertynyt miljardeja euroja, niin olisi hienoa että osa kulutustarpeesta ohjautuisi kotimaiseen elokuvaan, musaan, teatteriin, kirjaan, designtuotteeseen, tanssiin, sirkukseen, tapahtumiin, ruokaan ja niin edelleen. Pyytäkää koomikkoa tai tanssijaa esiintymään synttäreille, häihin ja yritykseen. Soittakaa luennoitsija lukupiiriinne tai kerhoon. Tilatkaa taulu. Tai laulu. He tulevat. Uuteen kukoistukseen!”

Näyttelijä Karoliina Blackburn kolumnissaan Moro-lehdessä 15.7.2021.

 

Koska musiikki ja matkailu ovat minulle rakkaita, päätin tänä kesänä omalta osaltani sijoittaa rahani viisaasti, nimittäin kuluttaa ne kokemuksiin. Ikävä elävän musiikin pariin on niin suurta, että mieluusti töiden salliessa käyn mahdollisimman monessa kesätapahtumassa. Samalla tulen tukeneeksi koronasta kärsineitä toimialoja ja edesautan poispääsyä pandemiasta. Muutamaan konserttiin ehdin jo kesäkuussa. Ilo oli suurta. Sekä yleisö että artistit olivat onnellisia. Kokemuksia ja muistoja ei mitata rahassa. Nyt vain toivon, etteivät ’Himos-Peter’ ja muut säännöistä piittaamattomat pilaa kesäunelmaani.”

Toimittaja Taru Rokka kolumnissaan Kauppalehdessä 5.7.2021.

 

Kamarimusiikki kuuluu kamariin, se kuuluu lähelle ihmisiä.”

Luosto soi! -festivaalin taiteellinen johtaja, kapellimestari-viulisti Aku Sorensen Lapin Kansassa 20.6.2021.