Mediasakset 04 2021

 

Riippuu hyvin paljon kuuntelijan laitteista, millaiselta striimi lopulta omassa olohuoneessa kuulostaa. Toisaalta kuulokkeiden päähän laittaminen aiheuttaa etätyöläiselle näppylöitä päivän videopalavereiden jälkeen. Oman lisänsä tuovat kaistan leveys ja netin nopeus, jotka myös leikkaavat taajuuksia pois. Niinpä ainakin allekirjoittaneen kotona pieni aktiivikaiutin tuotti lähinnä rätisevää, lapsenomaista ja yksitoikkoista ääntä. Hieman onkin epäreilua arvioida konserttia, joka on todennäköisesti kuulostanut eriltä jokaiselle kuulijalle.”

Mikko Vehkaperä Lapin kamariorkesterin konsertin arviossaan Lapin Kansassa 6.3.2021.

 

Maakuntaorkesteriksi olemme pärjänneet hyvin. Verkkokonsertit ovat tuoneet uutta yleisöä sekä tältä seudulta että muualta Suomesta ja ulkomailtakin. Konserttiin osallistumisen kynnys on madaltunut.”

Kymi Sinfoniettan myynnistä vastaava Minna Korkolainen Kymen Sanomissa 9.3.2021.

 

Sellistillä on siinä neljäkymmentä minuuttia putkeen nopeaa soittoa. Se on kuin maraton, jonka vain harva sellisti pystyy soittamaan. Jos olet kunnossa, olet myös paljon parempi muusikko.”

Kapellimestari Anja Bihlmaier kuvaa Sergei Prokofjevin Sinfonia Concertanten vaativuutta solistille Uusi Lahti -lehdessä 10.3.2021.

 

Usein media ei osaa sanoa nykymusiikista juuri mitään. Minä puhun mielelläni ja paljon, mutta monet nykkärin parissa työskentelevät ovat aika… nörttejä. He ovat jopa tuskissaan, jos pitää tulla esiin omana itsenään.”

Säveltäjä Osmo Tapio Räihälä Suomen Kuvalehdessä 10/2021.

 

Olen tavis eikä minussa ole mediaseksikkyyttä, mutta minulle on sanottu, että ihmiset haluavat kuulla ääntäni.”

Laulaja ja lauluntekijä Liisa Tavi Kodin Kuvalehdessä 6/2021.

 

Olen monesti miettinyt, miksi en talon rakennusvaiheessa laittanut äänieristettyä seinää. Kun Annalla on laulukursseja tai hän harjoittelee työhuoneessa, se on välillä niin saakelin päähän ottavaa. Joku hyvä televisio-ohjelma olisi menossa, mutta mie en kuule kuin Annan. Olen yrittänyt itseäni kasvattaa siihen, että laulu on Annan työtä.”

Asko Länsman kertoo muusikkopuolisonsa Anna Näkkäläjärvi-Länsmanin työskentelystä kotona. Kodin Kuvalehti 6/2021.

 

Ideana on, että heti, kun saa viulun leuan alle, pääsee ensimmäisistä näppäilyistä lähtien soittamaan oikeankuuloista musiikkia. Näin pienintäkään osaamista ei väheksytä.”

Digitaalisuutta työssään hyödyntävä viulunsoiton opettaja Tarmo Riutta kertoo säveltämistään kappaleista, joissa aloitteleva viulisti pääsee soittamaan taustanauhan kanssa. Opettaja-lehti 5/2021.

 

Kukaan ei ole valinnut tätä alaa helpon rahan takia. Tämä ala valitaan, koska tätä todella halutaan tehdä. Parasta maailmassa on laulaa yleisölle. Olen koko elämäni tähdännyt siihen. Haluan uskoa, että joskus vielä pääsen töihin.”

Sopraano Annika Leino Kauppalehti Optiossa 13.3.2021.

 

Opetusalalla on meneillään suuri tasapainoilu: mikä on oikea määrä teknologiaa? Uusin teknologia on aina koettu epäilyttäväksi. Aikanaan pianoa pidettiin huijauksena, kun siitä sai äänen painamalla nappia.”

Musiikinopetuksen Into School -digikonseptin kehittäneen Ihan Oma Juttu Oy:n toimitusjohtaja Kari Saarilahti Kauppalehti Optiossa 14.3.2021.