Mediasakset 03 2020

 

Kaikki muuttui, kun jouduin – vastentahtoisesti tietenkin – ensimmäisen kerran oopperaan Olavinlinnassa. Se oli rakkautta ensiaariasta. Käsittämättömän väkevää menoa. Ymmärsinkö oopperaa? Ei missään tapauksessa. En yhtään mitään. Mutta en osannut pelätäkään, koska ei tiennyt oopperasta mitään. Ooppera on mielestäni aloittelijalle yksi helpompia taidemuotoja. Siinä on kaikkea ja sitä kaikkea on paljon.”

Jani Halme kertoi musiikin tulemisesta elämäänsä kolumnissaan Yle.fissä 28.1.2020

 

Spotifyn mukaan lemmikkien omistajat haluaisivat lemmikkiensä arvostavan musiikkia yhtä paljon kuin he itse. Maailmanlaajuinen nettikysely paljastaa, että 71 prosenttia lemmikkien omistajista soittaa musiikkia lemmikeilleen, kahdeksan kymmenestä uskoo lemmikkiensä pitävän musiikista ja suurin osa omistajista uskoo musiikin laskevan eläimen stressitasoa, ilahduttavan niitä ja tarjoavan seuraa. Lisäksi, lähes 50 prosenttia lemmikinomistajista kertoo lemmikkinsä pitävän jostakin tietystä kappaleesta tai musiikkityylistä – suosituimpana klassinen musiikki ja pehmeä rock.”

Markkinointi ja mainonta -lehti uutisoi Spotifyn soittolistoista lemmikeille 15.1.2020.

 

Itse olen sitä mieltä, että tarvitsemme tänne klassisia konsertteja. Paras tapa varmistaa, että tällaisia konsertteja Hämeenlinnassa järjestetään, on käydä niissä.”

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) Hämeen Sanomissa 10.2.2020.

 

Koko partituurin tuntemus oli ennen 40-prosenttista ja nyt ehkä 60-prosenttista. Paljon enemmän on sellaista, että yksi sektio valittaa, miten toinen sektio soittaa, ja pyytää kapellimestarilta ratkaisua.”

Kapellimestari ja Sibelius-Akatemian kapellimestarikoulutuksen professori Sakari Oramo orkesterimuusikoiden partituurin tuntemuksesta HS Viikossa 6/2020.

 

Musiikki kehittää kielellisiä taitoja, lisää tarkkaavaisuutta ja auttaa tunteiden säätelyssä. Siten musiikki edistää kaikkea, mitä tarvitaan koulutehtävien tekemiseen. Lisäksi musiikki tukee hyvinvointia, koska se on keino ilmaista itseään. Ihmettelen taideaineiden leikkaamista. Sitten tilalle on pakko keksiä korvaavia juttua, kuten mindfullnessia. Tunnetaitoja on vain pakko oppia koulussa, muuten homma leviää ihan käsiin. Miksi ei käyttäisi musiikin upeita sivuvaikutuksia apuna?”

Aivotutkija Minna Huotilainen Opettaja-lehdessä 30.1.2020.

 

Jokaisen on löydettävä siihen oma tiensä. Kapellimestariopiskelijat joutuvat kasvamaan johtajiksi monien silmien alla. He ovat myös esimerkki nykyisestä huomiotaloudesta. Oman julkisuuskuvan rakentaminen on osa heidän työtänsä.”

Orkesterin edessä -dokumenttielokuvan ohjaaja Anna-Karin Grönroos Kansan Uutisissa 7.2.2020.

 

Valmistuessani koesoittoon ajattelen laajempaa kuvaa, koko orkesteria. Harpisteilla on tapana keskittyä asioihin, jotka eivät kiinnosta muita soittajia. Siitä pitää päästä irti. Minä vaihdan näkökulmaa ja mietin, mitä harppu antaa orkesterin muille soittajille.”

New York Metropolitan -oopperan harpisti Emmanuel Ceysson HS Viikossa 07/2020.

 

Olen perfektionisti. Tavoittelen aina täydellisyyttä, taksia ajaessanikin. Ahdistun valtavasti, jos olen pari minuuttia myöhässä. Muusikkona ja taiteilijana ei voi vain suorittaa kevyesti, pitää aina pyrkiä parhaimpaansa. Välillä se on työläs taakka.”

Sellisti, taiteilija, tangolaulaja ja taksiautoilija Tuomas Airola Kodin Kuvalehdessä 4/2020.