Epämusikaalista lainsäädäntää

Rondo 3-1968

 

Valtiovalta pitää yllä kalliita asiantuntijatoimikuntia ja uurastaa päivät pitkät hankkiessaan jos jonkinlaisia lausuntoja alan eksperteiltä. Ja kuitenkin, kun päästään asioiden ratkaisuvaiheeseen, negligoidaan lausunnot lähes täydellisesti ja turvaudutaan omaan erehtymättömyyteen. Näin kävi musiikkioppilaitoksia koskevan lain ja asetuksen yhteydessä.

Olemme ikuisessa kiertokulussa, sillä ilmeistä on, että niin kauan kuin musiikinopetuksemme pidetään lapsenkengissä, niin kauan myös valtion päätäntävaltaisten virkamiesten ratkaisuja sävyttää voittopuolinen epämusikaalisuus. Ja nuo lapsenkengät tuntuvat edelleenkin olevan valitettavan rakkaat niille, joilla olisi valta päästää hedelmällinen kehitys alulle.

Musiikkiopistojemme kehittämisen puolesta taistelevilla on edessään lähes entinen, vuosikymmenten takainen tehtävänsä. Tavoitteena ei ole enää musiikkioppilaitoksia koskevan lain aikaansaaminen vaan olemassa olevan muuttaminen tarkoitustaan vastaavaksi.

Pääkirjoitus, Rondo 3/1968

 

Milloinko ehdin säveltää teokseni? Minä olen ihmetellyt sitä itsekin., Ainoa selitys on, että olen jonkinlainen sunnuntaisäveltäjä. Käytän tähän työhön lauantait ja sunnuntait. (—)

Kaikki teokset, jotka olen kirjoittanut vuoden 1958 jälkeen, perustuvat 12-sävelriviin. Mutta kun teos on valmistunut, olen usein unohtanut koko rivin – se on hävinnyt samoin kuin rakennustelineet valmistuneen talon ympäriltä. (—)

Surkeinta meidän ajassamme on se, että melodiaan ei enää säveltäjien joukossa jakseta uskoa; että kaikki on vallannut pessimismi.

RSO:n intendenttinä toimiva Aulis Sallinen Rondossa 3/1968

 

Tunnettua ja luotettua FAZER-laatua ja tekniikkaa. Uutta tyylikkyyttä: puulajit ”arvopähkinä” ja hondurasmahonki. Muotoilun ja puulajien ansiosta FAZER V-100 sopii erityisen hyvin suosittujen tyylihuonekalujen yhteyteen.

Ilmoitus Rondossa 3/1968

 

Toivomme enemmän tunteja musiikinopetukselle. Meillä ei ole asianmukaisia tiloja eikä soittimia, joten kouluorkestereita on todella vähän. Musiikinopetuksen välineistö on puutteellista. Varoja ei riitä levyihin ja äänentoistovälineisiin, ja piano puuttuu seasta koulusta. Kaipaamme yleistä kiinnostusta musiikkia kohtaan: vanhemmat ajattelevat vain ns. hyötyjä.

Tuula Kotilaisen haastateltavat Ranskan musiikinopetuksen ongelmista, Rondo 3/1968

 

Uskonnolla ei ole varsinaista vaikutusta säveltämiseen. Kun sävelsin Luukas-passiota, en ajatellut uskontoa, mutta tiedän, että katolisuuteni vaikutti teokseen alitajuisesti. Koko Kristuksen oikeudenkäynti on selvän suvaitsemattomuuden osoitus, ja sellaista voi tapahtua minä aikana tahansa.

Krzysztof Penderecki Rondossa 3/1968