Oivalluksista oppimateriaaliksi

Laura Marila käyttää mielellään opetuksessaan konkreettista materiaalia, kuten rytmilaattoja.

Moni soitonopettaja lienee uransa aikana tuskaillut, miksi osalle oppilaista musiikin aakkoset tuntuvat olevan täyttä hepreaa. Kotiharjoittelu ei onnistu, kun oppilas ei hahmota nuottien paikkoja viivastolla tai ymmärrä niiden aika-arvoja. Nuotinluku on hidasta, vaikka musiikillisesti oppilaalla olisi valmiudet soittaa vaativiakin kappaleita.

 

Nuotinluvun opettaminen on ollut pianopedagogi Laura Marilan sydäntä lähellä jo opettajauran alkumetreiltä asti. Omaan opiskeluun ei sisältynyt osiota, jossa olisi opetettu, miten oppilaat ohjataan omaksumaan nuotinluvun sujuvuutta. ”Monet opettajat turvautuvatkin opettamaan oppilaitaan laskemaan viivastolta yksittäisiä nuotteja tai luottavat, että nuotinluku vähitellen alkaa sujua itsestään”, Marila pohtii ja jatkaa: ”Kaikki eivät kuitenkaan opi tällä systeemillä.”

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Mirkka Auvinen

Lisätietoja: Hyvänmielen Nuottikoulun facebook-sivun kautta. Esittelyvideo: https:/vimeo.com/337836455