Musica borealis: viikonloppuarvio Uuden Musiikin Lokakuusta

K!art Ensemble esittämässä Alexander Schubertin teosta HELLO. © Matti Pulju

Neljä konserttiarviota Uuden Musiikin Lokakuusta 1.–3.10.2021.

Uuden Musiikin Lokakuu on jo 17 vuoden ajan pyöräyttänyt Ouluun uutta kamari- ja orkesterimusiikkia, järjestänyt mestarikursseja ja tuonut esille myös paikallisten säveltäjien tuotoksia. Etelä-Suomesta katsoen homma tapahtuu kaikessa vaivihkaisuudessa, ja monet klassisen musiikin parissa toimivat tuttavanikaan eivät olleet koko festivaalista kuulleet, kun sinne kerroin ensimmäistä kertaa meneväni.

Nykymusiikki ja paikallislähtöinen tekeminen ovat yhdistelmänä osoittautuneet usein saavan aikaan kutkuttaviakin lopputuloksia, kuten tänä syksynä muun muassa Kaivos- ja Kumaus-festivaalit ovat osoittaneet. Omaa Helsingin ulkopuolista paikallisväriään väläyttelevät myös muun muassa Tampere Biennale ja What ever Works! Turussa. Kuinka homma hoitui Oulussa, viulisti Maria Puusaaren taiteellisessa johdossa? Kävin kuuntelemassa (aikataulusyistä ensimmäistä ja viimeistä konserttia lukuun ottamatta) Uuden Musiikin Lokakuun tarjonnan. Etenkin torstain 30.9. Kalevi Ahon, Minna Leinosen ja Osmo Tapio Räihälän teoksilla varustetun Oulu Sinfonian konsertin väliin jääminen harmitti.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen

Kirjoittaja on aidosti pahoillaan arvion viivästymisestä.

EDIT 10.10.2021 klo 10:04: Haapavesi korjattu Haapajärveksi Sanna Ahvenjärven töistä puhuttaessa.

Hsiao-Tung Yuan (takana) ja Iiris Tötterström. © Matti Pulju