Striimantai 3/5: Tarkiaisen hitaasti kypsyvä laulusarja toimi Kuopion kotimaisen ohjelman kruununa

Lappiin paluumuuttaneen Tarkiaisen tavoin on mezzosopraano Virpi Räisänenkin asettunut pohjoiseen – nimittäin Yli-Iin leveysasteille. © Jukka Lehtinen

Arvio: Kuopion kaupunginorkesteri, Musiikkikeskus 18.2.2021. Jan Söderblom, kapellimestari, Virpi Räisänen, mezzosopraano, Elina Oikari, videotaide. Moberg, Kokkonen, Tarkiainen.

Striimantaina 20.2.2021 toimittaja Santeri Kaipiainen julkaisee viisi arviota torstain 18.2. ja perjantain 19.2. konserttistriimeistä. Lue myös Striimantain ensimmäinen, toinen, neljäs ja viides arvio.

Kuopion kaupunginorkesterin viime torstain kotimainen ohjelma loi mielenkiintoisen kaksijakoisen kaaren. Toisaalta siinä korostui paikka ja maisema, mutta toisaalta myös rakkaus – ei niinkään hempeänä tai euforisena, vaan monimutkaisempina, suruunkin kietoutuvina tunteina.

Jan Söderblomin johtama ilta avautui jousten soittamalla Stillhetillä (Hiljaisuus), joka oli peräisin ensimmäisen Suomessa työskennelleen nais(taidemusiikki)säveltäjän Ida Mobergin (1859–1947) kynästä. Mobergin teoksia ei kustannettu hänen elinaikanaan, vaan niitä on alettu restauroida käsikirjoituksista vasta 2000-luvulla. Stillhet oli melko lyhyt ja tyyliltään aika perusromanttinen, muttei kuitenkaan kepeän salonkinen, vaan vakavampi, tummasävyisempi palanen kesken jääneestä oopperasta Asiens ljus; oopperaa ollaan täydentämässä kokonaiseksi teokseksi, ja onkin kiinnostavaa nähdä, millaiseen paikkaan Stillhet siinä asettuu.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi