Striimantai 1/5: Holmströmin kahden konserton ilta oli Lahdessa kuin mainio talvikisojen yhdistetty

Emil Holmström © Jukka Harju

Arvio: Sinfonia Lahti, Sibeliustalo 18.2.2021. Dima Slobodeniouk, kapellimestari, Emil Holmström, piano. Debussy, Stravinsky, Šostakovitš, Pingoud.

Striimantaina 20.2.2021 toimittaja Santeri Kaipiainen julkaisee viisi arviota torstain 18.2. ja perjantain 19.2. konserttistriimeistä. Lue myös Striimantain toinenkolmas, neljäs ja viides arvio.

Yksi pianisti – kaksi konserttoa! Lause kuulostaa musiikillisen sirkusteltan vetonaulalta. Torstai-iltana tuo teltta oli kuitenkin akustisesti täyteläinen Lahden Sibeliustalo, ja pianistinen voimannäyte tuli Emil Holmströmiltä, joka Sinfonia Lahden solistina soitti ensin Igor Stravinskyn Konserton pianolle ja puhaltimille, hengähti vartin verran ja palasi takaisin soittamaan Dmitri Šostakovitšin pianokonserton nro 2.

Orkesteri selkeästi halusi soittaa isosti, sillä turvavälejä noudattaen olivat takapultit käytännössä jo kiinni lavan sivuovissa, ja ison orkesterin sointia saatiinkin nauttia jo lämmittelynumerossa. Aikanaan mullistava ja yhä hyvin aikaa kestänyt Claude Debussyn Prélude à l’après-midi d’un faune (1893), joka tunnetaan täällä Pohjolassa myös Faunin iltapäivänä, soi hyvin äänitettynä ja mehevästi myös kotikatsomoissa saakka, ja puhallinsoolot kantoivat hienosti.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen