Schubertin modernit peilit

RSO:n kontrabasson äänenjohtaja Aapo Juutilainen. © Jussi Nahkuri

Arvio: Radion sinfoniaorkesterin kamarimusiikkikonsertti, Musiikkitalo 25.10.2020. Aapo Juutilainen, taiteellinen suunnittelu ja kontrabasso; Pasi Eerikäinen, viulu; Ezra Woo, alttoviulu; Mikko Ivars, sello; Emil Holmström, piano. Schubert, Schachtner, Lazić, Räihälä, Resch, Cruixent.

Franz Schubertin pianokvintetto A-duuri D.667, lempinimeltään Forelli– eli Taimen-kvintetto, kuuluu tunnettujen kamarimusiikkiteosten kaanoniin, mutta tarkemmin katsottuna siinä on omat kummautensa: jousisto koostuu viulusta, alttoviulusta, sellosta ja kontrabassosta, teos julkaistiin vasta Schubertin kuoleman jälkeen, tyyliltään se on kepeä ja henkii päättymäisillään olevaa wieniläisklassismia, mutta harmonisesti teos on ajalleen poikkeuksellisen kokeileva.

Nimensä kvintetto on saanut Schubertin laulua Die Forelle varioivasta neljännestä osastaan, ja tämän teeman pohjalta sävelletyt viisi teosta vuodelta 2018 toimivat Schubertin peilinä RSO:n muusikoiden eilisessä ohjelmassa. Teokset syntyivät alun perin saksalaispianisti Silke Avenhausin aloitteesta yhteistilauksena eteläsaksalaisen SWR-yleisradioyhtiön kanssa kommentoimaan Schubertin kvinteton tunnelman ”ambivalenssia”.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen