PianoEspoon juhlakonsertti yllätti epäpianistisuudellaan

© Maarit Kytöharju

Arvio: Musiikkia Suomenlahden rannoilta – PianoEspoo 30 vuotta. Tapiola Sinfonietta, Tapiolan nuoret sinfonikot, Ville Matvejeff, kapellimestari, Mirka Viitala, piano, sekä Espoon musiikkiopiston pianistit. Pärt, Rautavaara, Tšaikovski.

 

Jos pianofestivaali täyttää 30 vuotta, niin millaisena kuvittelisitte sen juhlakonsertin? Yhdessä tekemisen energiaa oli ainakin ilmassa. PianoEspoo on ottanut ohjelmassaan ja toiminnassaan perinteisesti huomioon espoolaiset musiikkiopistot, ja lasten ja nuorten Tapiola-pianokilpailun ohella ovat nuoret soittajat päässeet valokeilaan myös useissa matineoissa.

Kotikenttäetu oli perjantai-iltana Espoon musiikkiopistolla, jonka edustusorkesteri, Tapiolan nuoret sinfonikot, oli soluttautunut Tapiola Sinfoniettan riveihin. ”Tätä yhteistyötä on yritetty kauan”, kertoi taiteellinen johtaja Paavali Jumppanen alkujuonnossaan.

Juhlakonsertin orkesteriohjelman kuitenkin kenties kuvittelisi erilaiseksi kuin mitä eilen Tapiolasalissa kuultiin – ehkä jopa kahden konserton illaksi, tai jotenkin muuten hyvin, no, pianokeskeiseksi. Itsekin Espoon musiikkiopiston kasvatin ja nuorena PianoEspooseen osallistuneen Ville Matvejeffin johtamassa ohjelmassa oli kaksi teosta, josta piano oli kuitenkin mukana vain ensimmäisessä, Arvo Pärtin Lamentatessa, ja toki siinäkin muita soittimia erottuvammassa roolissa, muttei silti samankaltaisessa solistin asemassa kuin konsertoivissa teoksissa: Lamentate yllätti, no, epäpianistisuudellaan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen

* Käsiohjelmassa osien nimet oli jostain syystä käännetty sulkuihin englanniksi myös suomenkielisessä osuudessa. Miksei alkuperäiseksi venäjäksi (vai/tai ukrainaksi)? Tšaikovski tuskin niitä englanniksi kirjoitti.