RSO-festivaali: Lindbergin elämänjuhlainen Triumf at finnas till jäi vaikuttavuudessaan edeltäjiensä jalkoihin

Magnus Lindberg © Saara Vuorijoki / Music Finland

Arvio: Ääni ja vimma. Musiikkitalo 16.10.2019. Radion sinfoniaorkesteri, Hannu Lintu, kapellimestari; Joonas Ahonen, Emil Holmström, Jouko Laivuori, Magnus Lindberg, piano; Piia Komsi, sopraano; Anna Danik, mezzosopraano; Simo Mäkinen, tenori; Aarne Pelkonen, baritoni; Musiikkitalon kuoro, valm. Nils Schweckendiek.

Radion sinfoniaorkesterin toisen säveltäjäfestivaalin keskiössä on tänä vuonna näkyvimpiin suomalaissäveltäjiin maailmalla kuuluva Magnus Lindberg (s. 1958). Perjantaina pianoresitaalilla käynnistynyt festivaali jatkui keskiviikkoiltana ensimmäisellä kolmesta Lindbergin teosten ympärille rakentuvasta orkesterikonsertista. Illan puolikkaat koostuivat hyvin asetelluista pareista: Lindbergin Related Rocks (1997) kahdelle kosketinsoittajalle, kahdelle lyömäsoittajalle ja elektroniikalle sai vastakappaleensa Igor Stravinskyn Häistä (Svadebka/Les noces, 1923), jota kuulee hyvin harvoin Suomessa, kenties juuri neljän pianon, neljän laulusolistin, lyömäsoittajien ja ison kuoron epätavallisemman yhdistelmän vuoksi. Jälkipuoliskolla kuultiin ensin vanhempaa ison orkesterin Lindbergiä Kineticsin (1989) muodossa, jota seurasi vuosi sitten Lontoossa kantaesitetty Triumf att finnas till yhdenlaisena ikkunana säveltäjän tämän hetken maailmaan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi