Kumpi Disney-makeinen saisi olla?

Merennoita Ursula (Sanna Saarijärvi) on Helsingin kaupunginteatterin Pieni Merenneito -esityksen ällistyttävin hahmo kahdeksine lonkeroineen. © ROBERT SEGER / MOMENT

Tampereen Teatterin kellonsoittajalla ei kyttyrä korostu, mutta Helsingin kaupunginteatterin Ariel tuo ehdottomuudessaan mieleen ilmastokokoukseen purjehtivan Greta Thunbergin.

 

Disney-musikaalit tulivat Suomeen isoin panostuksin, ennätysmainonnalla, mutta mikä parasta, sellaisten työryhmien tekemänä, joista innostus paistaa piippuhyllylle.

Tampereen Teatterissa on jo kuuden vuoden ajan totuttu ohjaaja Georg Malviuksen terästämiin klassikkomusikaaleihin. On nähty upea Les Miserables, makeanhörhöinen mutta kutkuttavasti kulkeva Sugar, pienen tilan vertikaali-ihme Cats ja nyt Notre Damen arkkidiakonilleen uskollinen kellonsoittaja.

Notre Damen -musikaaliversion puolella on – ironista kyllä – vielä Ranskalle sattunut kansallistragediakin, kirkon palo. Nyt Tampereen Teatterissa voi istua ihan vain katselemassa kirkon komeita lasimaalauksia, kattojen vinkeitä gargoileja tai pyhimyspatsaita. Kaksi jälkimmäistä tarjoillaan supertaitavasti muovattuina, elävinä ja tanssivina hahmoina.

Lavastaja Marjatta Kuivasto kasvatti Tampereen Teatterin kuilumaisen päänäyttämön katedraaliksi ottamalla myös sivuparvet ja näyttämön yläpuolisen otsapaneelin käyttöön.

Helsingin kaupunginteatterin päänäyttämöllä on tilaa valtamerelle, liikaakin. Sitä täytetään Toni Haarasen huikean taitavilla projisoinneilla, joissa pärskeet, meduusat ja kalaparvet liikkuvat monessa tasossa ja tavoin. Mutta onneksi tekniikka ei ole sittenkään se, mikä saa huokaisemaan ihastuksesta.

Pienessä Merenneidossa haltioitumisen saavat aikaan brittivierailijoiden Paul Vincettin ja Becky Johnsonin suunnittelemat nuket, niiden suomalaiset toteuttajat ja käyttäjät. Vincett ja Johnson työskentelevät Stitches and Glue -yrityksessä, jonka luomuksia on nähtävissä vaikkapa Star Wars -elokuvissa.

Pienessä Merenneidossa suhteellisen yksinkertaisillakin ideoilla on saatu näyttävää aikaiseksi, kun nukkien käyttäjät osaavat asiansa. Antti Timosen ja Paavo Kääriäisen Kiero ja Liero -kalat ovat kehonrakentajan haaste: pääpuoli toisessa kädessä ja pyrstö toisessa tekevät vonkaleista eräänlaisen viitan näyttelijälle. Yhteisefektinä näyttämöllä purjehtii kaksi hämäävän upeasti liikkuvaa eväkästä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Anne Välinoro

 


INFO

Tampereen Teatteri: Alan Menken-Stephen Schwarz-Peter Parnell: Notre Damen kellonsoittaja. Perustuu Victor Hugon romaaniin ja Disney-elokuvan lauluihin. Suomennos Mikko Koivula. Ohjaus Georg Malvius, musiikin johto Martin Segerstråle, lavastussuunnittelu Marjatta Kuivasto, pukusuunnittelu Ellen Cairns, koreografi Adrienne Åbjörn, valosuunnittelu Raimo Salmi, äänisuunnittelu Ivan Bavard, Jaakko Virmavirta, videosuunnittelu Heikki Järvinen, kampausten, maskien ja peruukkien suunnittelu Jonna Lindström, nukkien suunnittelu ja valmistus Päivi Peltola. Suomen kaksoisensi-ilta 13. ja 14.9.2019 Tampereen Teatterin päänäyttämöllä.

Helsingin kaupunginteatteri: Alan Menken-Howard Ashman-Glenn Slater-Dough Wright: Pieni Merenneito. Perustuu H. C. Andersenin satuun ja Disney-elokuvaan. Suomenkielinen käännös Reita Lounatvuori ja Hanna Kaila. Ohjaus Samuel Harjanne, kapellimestari Risto Kupiainen, koreografia Gunilla Olsson-Karlsson, lavastus Peter Ahlqvist, pukusuunnittelu Pirjo Liiri-Majava, valosuunnittelu Willian Iles, äänisuunnittelu Kai Poutanen, videosuunnittelu Toni Haaranen, naamioinnin ja kampausten suunnittelu Milja Mensonen, nukkien suunnittelu Paul Vincett ja Becky Johnson (Stitches and Glue Ltd). Suomenkielinen kantaesitys Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.