Jumppanen loi Bachin fuugajärkäleeseen kiehtovan kaaren

© Ville Hautakangas / Mäntän musiikkijuhlat

Arvio: J. S. Bach: Die Kunst der Fuge. Mäntän musiikkijuhlat 31.8.2019. Paavali Jumppanen, piano.

Mäntän musiikkijuhlien toissapäiväinen avajaiskonsertti kumarsi kosketinsoittajien kotijumalan Johann Sebastian Bachin puoleen. Pianisti Paavali Jumppanen toi Serlachius-museon saliin säveltäjän viimeiseksi jääneen suurteoksen Die Kunst der Fugen, suomennettuna Fuugan taiteen. Kokoelma keskittyy tämän kyseisen sävellystekniikan variointiin, mutta viimeinen fuuga jäi keskeneräiseksi Bachin kuoleman johdosta. Koska teoksen instrumenttia ei ole määritelty, on sitä esitetty niin cembalolla, uruilla, jousikvartetilla kuin kokonaisella orkesterillakin – ja tietenkin pianolla. Myöskään esitysjärjestyksestä ei ole vain yhtä versiota, ja Jumppanen oli rakentanut omanlaisensa draaman, jossa muutamat fuugat vaihtoivat paikkaa numerojärjestyksessä ja neljä kaanonia oli ripoteltu ”sopiviin” väleihin.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi