Johannes-passion koronasovitus osoitti, kuinka Bachin kauneus ei ole orkesterin koosta kiinni

Tenori Tuomas Katajala sykähdytti evankelistana. Kuvalähde: Katajalan verkkosivut

Arvio: Johann Sebastian Bach, Johannes-passio. Kallion kirkko 10.4.2020. Aarne Pelkonen (Jeesus), Tuomas Katajala (evankelista), Helena Juntunen (sopraano), Monica Groop (mezzosopraano). Kuoro, soolot ja sivuroolit: Tuuli Lindeberg, Eira Karlson, Tommi Niskala, Elja Puukko. Antti Tikkanen, viulu ja alttoviulu, Kaisa Kortelainen, huilu, Seidi Palonen, oboe ja englannintorvi, Markus Malmgren, urut ja soitinnus.

Tänä vuonna monen musiikinystävän pääsiäinen tuntunee tavallista ohuemmalta, kun kirkkovuoden suurimman juhlapyhän konsertit ovat joutunet taipumaan pakkoperuutuksiin. Kalenterien tyhjennyttyä päättivät tenori Tuomas Katajala ja baritoni Aarne Pelkonen kuitenkin tuottaa Johann Sebastian Bachin Johannes-passion niin sanotulla koronakokoonpanolla: kuoro supistui kvartetiksi, laulajien yhteismäärä kahdeksaan, ja orkesterin virkaa toimittivat Antti Tikkasen viulu ja alttoviulu, Kaisa Kortelaisen huilu, Seidi Palosen oboe ja englannintorvi sekä Markus Malmgrenin urut. Olosuhteet ovat nykypäivän muusikoille hieman kuin menneiden vuosikymmenien roolipelaamista; ajan, jolloin radioiden studioissa soitettiin ja laulettiin suorassa lähetyksessä ilman yleisöä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi