HKO:n briljantti ilta oli suurta r(a)ikkautta sekasotkun sijaan

Jukka-Pekka Sarasteen johtama kahden teoksen ilta oli napakymppi. © Felix Broede

Arvio: Helsingin kaupunginorkesteri 15.3.2019 Musiikkitalossa. Gershwin, Šostakovitš. Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari; Joonas Ahonen, piano.

Helsingin kaupunginorkesterin Leningrad, New York esitteli kaksi harvemmin kuultavaa 1900 luvun alkupuoliskon teosta, jotka esittelivät saman kolikon kahta eri puolta. Jukka-Pekka Sarasteen johdolla kuultiin ensin taide- ja viihdemusiikeissa tasapuolisesti viihtyneen George Gershwinin pianokonsertto vuodelta 1925, jossa Joonas Ahonen toimi ensi kertaa solistina. Samoin rönsyilevä oli myös Dmitri Šostakovitšin neljäs sinfonia (1936), joka kolikon kääntöpuolena sävellettiin Yhdysvaltojen kapitalistisen ”vapauden” sijaan totalitaristisessa Neuvostoliitossa mielivaltaisen ja brutaalin johdon alla.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

EDIT: Otsikkoa korjattu 16.3.2019 klo 21:25.