Hadlandin välitön Grieg-tulkinta solahti mainiosti transatlanttisen ohjelman eetokseen

Christian Ihle Hadland © Nikolaj Lund

Arvio: Helsingin kaupunginorkesteri 1.3.2019. Thomas Søndergård, kapellimestari, Christian Ihle Hadland, piano. Walton, Grieg, Britten, Stravinsky.

Helsingin kaupunginorkesterin maaliskuun ensimmäisen päivän otsikko Mantereet kohtaavat on hieman huvittava – ei siksi, etteikö se kuvaisi ohjelmaa, vaan koska orkesterin koko kauden 2018–19 pääteema on brittiläinen ja amerikkalainen musiikki. Tanskalaiskapellimestari Thomas Søndergårdin johtamista kohtaamisista teki perjantaina kuitenkin erilaisia se, että kukaan ohjelman säveltäjistä ei ollut syntyperäinen amerikkalainen, vaikkakin brittiläisiltä William Waltonilta ja Benjamin Britteniltä sekä venäläiseltä Igor Stravinskylta kuullut teokset olikin kaikki Yhdysvaltojen maaperällä – ja toisen maailmansodan aikana – sävelletty. Konsertin poikkeuksena sääntöön oli norjalaisen Edvard Griegin pianokonsertto a-molli vuodelta 1868, jonka synty sijoittui vanhalle mantereelle.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Santeri Kaipiainen