Berlioz pelasti RSO:n illan sävellykselliseltä latteudelta

Itävaltalainen Martin Grubinger (s. 1983) on kysytty solisti. © Simon Pauly

Arvio: Radion sinfoniaorkesteri 4.9.2019 Musiikkitalossa. Hannu Lintu, kapellimestari, Martin Grubinger, lyömäsoittimet. Farrenc, Say, Berlioz.

Juhlaviikkojen Schumannin Faustin jälkeen käynnisti Radion sinfoniaorkesteri varsinaisen kautensa Hannu Linnun johdolla ajallis-maantieteellisellä ABA-muodolla. 1800-luvun ranskalainen varhaisromantiikka kehysti turkkilaissäveltäjä Fazıl Sayn keväällä kantaesityksensä saanutta konserttoa lyömäsoittimille ja orkesterille. Solistiksi saapui kantaesityksessäkin soittanut itävaltalainen Martin Grubinger. Sayn konsertto, samoin kuin illan päättänyt Hector Berlioz’n Fantastinen sinfonia, ovat RSO:n viemisiä syyskuun lopun Keski-Euroopan kiertueelle. Ennen konserttia esiteltiin myös Kaija Saariahon säveltämä Musiikkitalon uusi, pyörteilevän mystinen sisäänkutsu.

Ranskalainen pianisti-säveltäjä Louise Farrenc (1804–1875) onnistui luomaan häkellyttävän uran suhteessa siihen roolien kapeuteen, joka naisille oli 1800-luvulla varattu julkisessa ja yksityisemmässäkin elämässä. Konserttipianistina ja Pariisin konservatorion pianonsoiton professorina toiminut Farrenc sukelsi sävellyksissään myös tuolloin Ranskassa harvinaisempiin muotoihin, kuten sinfonioihin.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi