Baletin viihteellinen Suomi-show

Mirka Klemola © Kalevalanmaa päättyy bileisiin, joissa kaikilla on hauskaa.

Ä

lkää murehtiko ja miettikö tulevaisuutta vaan olkaa ylpeitä suurista saavutuksistanne ja bailatkaa! Tämäkö oli Kansallisbaletin väistyvän johtajan Kenneth Greven viesti itsenäisyyttään juhliville suomalaisille hänen uudessa showssaan Kalevalanmaa?

Siihen viittaa esityksen loppu, jossa vahtimestari keskeyttää ilonpidon yhteislauluineen ja vaatii miettimään kansakunnan asioita. Näyttämömies väittää vatsaan, että viihtymään tänne on tultu. Viimein miehet lyövät kättä, yleisön ylle puhalletaan paperisilppua, ja bileet Daruden diskobiitin tahdissa jatkuvat. Suomalaisena melkein hävettää.

Sitä ennen on menty läpi hengästyttävällä juoksulla koko Suomen historia kavalkadi- ja iltamatyyliin. Ohi vyöryvät kuluneimmat kansalliset kliseet Kalevalan hahmoista Kekkoseen, mäkihyppääjiin ja muihin sankareihin, sodista ja naisliikkeestä Aalto-tuoleihin, Marimekkoon ja Nokia-buumiin. Loppuosa esityksestä onkin silkkaa hömppää, joka soveltuu pikkujoulujen ohjelmiin.

On ihmeellistä, että tanskalainen baletinjohtaja virittää näyttämölle tällaisen nationalistisuuden ylistyslaulun, jossa ei kyseenalaisteta mitään vaan käytetään oopperatalon koko suurta koneistoa ”yhtenäiskulttuurin populistiseen propagandaan”, Hbl:n kolumnistia Maïmouna Jagne-Soreauta lainatakseni.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi