Arvio: Väkevä orkesterinkäsittely muovasi saksofonikonserttoa

Orkesteri on Outi Tarkiaiselle läheinen ilmaisukanava. Kuva: Saara Salmi

Viime aikoina pääkaupunkiseudulla on saatu nauttia useista uusista konsertoista: PianoEspoo-festivaalilla kuultiin kolmen uuden pianokonserton sekä nokkahuilukonserton kantaesitykset, ja eilen 30-vuotisjuhlakauttaan viettävä Tapiola Sinfonietta kantaesitti Outi Tarkiaisen sopraanosaksofonikonserton Saivo. Nimensä ja aiheensa teos on saanut saamelaisesta uskomuksesta järvenpohjan alla sijaitsevasta tuonpuoleisesta maailmasta.

Teos vei nousukiidossa olevan Tarkiaisen tähänastisen tuotannon elementtejä vaikuttavalla tavalla eteenpäin. Saamelainen maailmankuva oli innoittajana myös hänen edellisessä laajamittaisessa teoksessaan, laulusarjassa Maa, kevään tytär, ja konsertoivalle sopraanosaksofonille jazz-taustankin omaava Tarkiainen sävelsi jo teoksessaan Liebklinge (2011). Pari vuotta myöhemmän kamariorkesteriversion kantaesittäjänä oli Jukka Perko, jonka kanssa on syntynyt myös Saivo.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Tapiolasali 17.11. klo 19
Jukka Perko, saksofoni
Tapiola Sinfonietta, joht. Anna-Maria Helsing
Rautavaara, Tarkiainen, Shostakovitsh

LUE LISÄÄ:
Outi Tarkiainen kertoo Saivo-konsertosta Rondo 11/2017
Outi Tarkiaisen henkilökuva Rondo 9/2016