Arvio: Uusi Helsinki -kvartetti vei radikaaliin Wieniin

Osa Joseph Karl Stielerin Beethoven-muotokuvasta vuodelta 1820.

Radion sinfoniaorkesteri perusti oman festivaalin voidakseen syväluodata eri aiheita, ja nyt loppuaan lähenevän, yhteensä kaksiviikkoisen tapahtuman Beethoven-teemaan on toden totta luotu kattava katse. Ohjelmassa on ollut ooppera Fidelio, kamarimusiikkia sekä rinnastuksia aikalaisiin ja 1900-luvun musiikkiin. Uusi Helsinki -kvartetin konsertissa lennähdettiin Wieniin, tuohon radikaaliuden ja konservatiivisuuden ristiriitaiseen tyyssijaan, jossa sata vuotta Beethovenin vallankumouksen jälkeen Schönberg oppilaineen laukaisi uuden vaiheen musiikin historiassa. Kokonaisen romanttisen aikakauden esikuvaksi noussut Beethoven sekä tonaalisuudesta atonaalisuuteen murtautunut Wienin toinen koulukunta voitaneen nimetä länsimaisen taidemusiikin vaikutusvaltaisimmiksi säveltäjiksi.

Konserttiohjelmissa soitetaan kuitenkin Schönbergiä kernaammin hänen oppilaitaan, aforistisen musiikin mestaria Anton Weberniä ja suurten tunteiden Alban Bergiä. Uusi Helsinki -kvartetti sävytti taidokkain piirroin Webernin Fünf sätze -jousikvartettoteoksen (Viisi osaa, 1909) räjähtävän tiheät fragmentit. Webern oli ensimmäinen säveltäjä, joka otti laajennetut soittotavat sävelkielensä ytimeen. Pieninkin uikahdus tai särähdys on painava kuin väripiste abstraktissa maalauksessa. Petri Aarnio, Taija Angervo, Ilari Angervo ja Tuomas Lehto eivät liioitelleet vaan pitivät Webernin kerronnan sirona ja viileänä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Musiikkitalon PAAVO-sali 21.1. klo 15
Uusi Helsinki -kvartetti
Petri Aarnio ja Taija Angervo, viulu
Ilari Angervo, alttoviulu
Tuomas Lehto, sello

Beethoven, Webern, Berg

Konsertin taltiointi kuultavissa Yle Radio 1:ssä 23.1. klo 19.03.

Beethoven-festivaalin viimeinen konsertti ”Veljeys” 24.1. & 25.1.