Arvio: Strauss-huumaa ei voi olla liikaa

HKO:n solistina oli oboetaituri Alexei Ogrintchouk. Kuva: Marco Borggreve

Helsingin kaupunginorkesterin tämän kauden punaisena lankana on germaaninen musiikki, mutta Susanna Mälkki on tuonut sinfoniakonserttien kestopaikoilla majaileviin saksankielisiin ikoneihin uutta väriä kiinnostavilla rinnastuksilla. Tämän viikon konsertissa ylikapellimestari vyörytti ilmoille HKO:n sointiin mitä parhaiten istuvan Richard Strauss -juhlan, jolle yllättävän toimivan parin toi Erik Bergmanin merkkiteos Aubade (1958).

Mikään stereotyyppinen myöhäisromanttisen sointieuforian ja sarjallisen kuivakkuuden välinen vastakkainasettelu ei ollut kyseessä, vaan Istanbulin aamu-usvasta innoittunut runomainen orkesteriteos kommunikoi Straussin kanssa ylös kurottuvalla voimallaan ja sointiväriensä sielukkuudella. ”Aubade” merkitsee aamunkoiton laulua, ja teos on elinvoimainen heräämisen kuva. Hämyisten, paikallaan pysyvien sointilauttojen keskeltä eriytyi yhä selväpiirteisempiä hahmoja teoksen kasvaessa vääjäämättä, lyömäsoitinten ilakoinnin säestämänä, ponteviksi fanfaareiksi. Kaarroksen lopuksi palattiin usvan pysähtyneisyyteen, mutta nyt se oli täynnä valon hehkua ja intomielisiä voimapisteitä.

Konsertti alkoi poikkeuksellisesti konsertolla, kun Alexei Ogrintchouk saapui soittamaan Straussin myöhäisinta kautta edustavan oboekonserton (1948).

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Musiikkitalo 11.10. klo 19
Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki
Alexei Ogrintchouk, oboe
Strauss, Bergman

Istumapaikka: M-katsomo permannon etuosassa

Konsertti kuullaan tänään 12.10. toistamiseen Musiikkitalossa klo 19 ja se on katsottavissa suorana sekä tallenteena osoitteessa helsinginkaupunginorkesteri.fi