Arvio: Kehno tarina soi loistokkaasti

Theodora (Hilkka Ylinärä) ja Didymus (David Hackston) haluavat molemmat uhrautua. Kuva: Perttu Salmenjoki
Theodora (Hilkka Ylinärä) ja Didymus (David Hackston) haluavat molemmat uhrautua. Kuva: Perttu Salmenjoki

 

Näin se on: kotimainen barokkiooppera on opiskelijoiden käsissä. Kansallisooppera väläytti syksyllä jälleen kiinnostustaan lajityyppiin, mutta virkeät opiskelijatahot takaavat sen, että barokkioopperaa voi kokea nyt jo säännöllisesti. Näissä tuotannoissa ilahduttaa kunnianhimoisuus sekä innokkuus, joka syntyy itse tekemisestä.

Omaehtoisuuden malliesimerkki oli myös Metropolia ammattikorkeakoulun huomassa tuotettu Händelin Theodora-oratorio, joka sai ensi-iltansa eilen. Tänä iltana se esitetään vielä toistamiseen. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähty oopperallinen teos oli tehokkaasti näyttämöllistetty piskuisen työryhmän voimin ja roolitettu oivallisesti.

Antiikin Roomaan sijoittuva tarina kertoo Antiokian kristitystä yhteisöstä, joka rohkean Theodoran johdolla pyristelee roomalaisten sorron alla. Libretto on paitsi lapsekkaan mustavalkoinen myös kehnosti kynäilty, mutta sen aiheet ovat ajattomia: vähemmistön asema, suvaitsevaisuus, seksuaalinen väkivalta vallankäytön välineenä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi