Arvio: Jokaisessa asuu Don Giovanni

Sampo Haapaniemen upea Don Giovanni oli paatunut vallankäyttäjä,  joka on kovettanut henkisen tyhjyytensä. Kuva: Pietari Purovaara
Sampo Haapaniemen upea Don Giovanni oli paatunut vallankäyttäjä, joka on kovettanut henkisen tyhjyytensä. Kuva: Pietari Purovaara

 

Ohjaaja Ville Saukkonen palasi pitkähkön tauon jälkeen Mozartin pariin tarttuen viimeinkin Don Giovanniin. Tuloksena on ohjaajan viime vuosien paras työ: synkeä, analyyttinen luenta naistenmiehen legendasta.

Jokaiselle kohtaukselle on löytynyt osuva, tarkasti luonnehdittu miljöökehys, jotka rakennettiin Aleksanterin teatterin paljaalle lavalle tehokkain keinoin. Film noir -henkiseltä sateiselta varuskuntapihalta siirryttiin polttarikaraokeen, kuntosalin pukuhuoneeseen, parkkihalliin. Ooppera on tulkittu nykyaikaisesti, mutta sitä ei voinut nähdä realistisesti tiettyyn aikaan ja paikkaan sidottuna: vaikka arkista autenttisuutta riitti baarijakkaroista roskasäiliöihin, tilat risteilivät ja liukuivat sisäkkäin elokuvamaisesti. Niistä tuli mielentiloja. Kuoron, tanssijoiden ja suuren avustajajoukon huumepöllyinen biletys sekä totaalinen mustavalkoisuus kiinnittivät huomion hahmojen yksinäisyyteen. Tässä Don Giovannissa kukaan ei ole viaton. Lopulta kaikkien sisällä – Donna Annasta Masettoon – asuu illuusionsa menettänyt, valehteleva, toisia riistävä ja omaa egoaan pönkittävä Don Juan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö

Don Giovannin ensi-ilta Aleksanterin teatterissa 31.5. klo 19
Muut esitykset: 2.6.klo 19, 3.6. klo 19
Ohjaus: Ville Saukkonen
Orkesterinjohto: Jonas Rannila, Chloé Dufresne (2.6.)
Koreografia: Sara Gurevitsch
Lavastus: Tinde Lappalainen
Puvut: Pia Lasonen
Valot: Laura Siironen, Karoliina Skarp
Videoprojisointi: Alpi Rimppi
Hiusten ja maskin suunnittelu: Susana Martinez