Arvio: Idän ja lännen kohtaaminen avautui kamarimusiikin runsaudeksi

Radion sinfoniaorkesteri. Kuva: Veikko Kähkönen

Radion sinfoniaorkesterin joka toinen vuosi järjestämä kamarimusiikkifestivaali on orkesterin laajan kamaritoiminnan huipentuma ja muusikoiden näyteikkuna, jossa nämä voivat päästää ohjelmistoideansa ja omat taitonsa valloilleen. Tämän kevään kamarimusiikkiviikonloppu otsikolla ”Aurinko nousee idästä” oli tästä hyvä esimerkki. Oivaltavat ohjelmistot esittelivät länsimaisen musiikin itämaisia vaikutteita – oli kyseessä sitten Aasia-eksotismi, orientalismi tai vaikkapa Itä-Euroopan juutalaiskulttuuri – sekä musiikkia mm. Egyptistä ja Kambodžasta tulevilta nykysäveltäjiltä. Länsimaisella musiikilla oli leijonanosa, mutta koska nykymusiikin ja barokinkin rooli oli vahva, pienoisfestivaali onnistui moniäänisyyden tavoittamisessa. Hauskana bonuksena olivat kappaleet, jotka tarttuivat otsikon kahteen ensimmäiseen sanaan, auringonnousuun.

Lauantain iltapäiväkonsertissa PAAVO-salissa ei-länsimaista näkökulmaa edusti korealaistaustaisen Isang Yunin oktetto puhaltimille ja jousikvintetille (1978). Se oli korvia avaava synteesi eurooppalaisesta modernismista pointillisistine klangeineen sekä korealaisen perinnemusiikin soinneista. Länsimainen konstruktiivisuus ja aasialainen aikakäsitys kävivät vuoropuhelua. I-Han Fu johti RSO:n muusikoita, jotka olivat elementissään viileiden sointien äärellä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

Musiikkitalon harjoitussali PAAVO 14.4. klo 15 & klo 17
RSO:n kamarimusiikkifestivaali 13.-15.4.