Arvio: BRQ Vantaa käynnistyi varhaisbarokin pyrotekniikalla

Steffano Rossi, viulu, Adrian Rovatkay, fagotti, Wolf Matthias Friedrich, basso, Bruce Dickey, sinkki sekä Marcin Szelest, urut, esiintyivät BRQ Vantaan avauspäivänä. Kuva: Vesa Tarvainen / Vantaan fotokerho ry

Eilen alkanut vanhan musiikin festivaali BRQ Vantaa ei ole lähtenyt teemoittamaan konserttejaan tai kehittelemään kullekin vuodelle yläotsikkoa. Sen sijaan se kerää Pyhä Laurin kirkon inspiroivaan ympäristöön kotimaisia vanhan musiikin huippuja sekä mielenkiintoisia kansainvälisiä vieraita ja antaa näiden esitellä hankkeitaan. Tuloksena on kenties sillisalaattimainen mutta aina hyvin tasokas vanhan musiikin runsaudensarvi, jossa kukin taiteilija tuo esiin työskentelynsä tämänhetkistä kärkeä.

Avauspäivän iltakonsertissa saksalainen basso Wolf Matthias Friedrich yhtyeineen tulkitsi sähköisesti 1600-luvun alkupuolen musiikkia. Keskiössä oli varhaisbarokin venetsialainen koulu, sitä Saksaan kuljettaneet säveltäjät sekä italialaisen tyylin saksalaiset perilliset. Suurimmaksi osaksi säveltäjänimet olivat Antonio Rigattin ja Sisto Reinan kaltaisia harvinaisuuksia; juhlavuosisäveltäjä Monteverdiltä oli vain yksi kappale, Schützin ja Buxtehuden sijaan kuultiin kantaatit Johann Rosenmülleriltä ja Johann Pachelbeliltä.

Laulajan sekä viulun, sinkin, fagotin ja continuo-urkujen voimin väläyteltiin varhaisbarokin muotojen vallattomuutta, koristelevan laulu- ja soitinmonodian keräytymistä soolomoteteiksi ja -kantaateiksi, laulua imitoiviksi soitincanzonoiksi ja virtuoottisiksi sonaateiksi.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö-Pitkänen

BRQ Vantaa Festival: Pyhän Laurin kirkko 6.8. klo 19.30

Wolf Matthias Friedrich, basso
Bruce Dickey, sinkki
Steffano Rossi, viulu
Adrian Rovatkay, fagotti
Marcin Szelest, urut

Festivaali jatkuu 13.8. asti.

LUE MYÖS: “Takaisin puheeseen” – Päivi Järviö kertoo 1600-luvun musiikin puhuvuudesta