Arvio: Äksynhauska Ilon oodi

Sir Roger Norringtonin eetos ei ole hävinnyt, vaikka huumoria onkin tullut äkäisyyden tilalle.

Radion sinfoniaorkesterin torstaina päättynyt Beethoven-festivaali oli menestys. Kävijöitä oli yli 10 000, ja moni tilaisuus oli loppuunmyyty. Orkesteri julkisti saman tien seuraavan, syksyllä 2019 pidettävän festivaalinsa teeman: se on Magnus Lindberg ja hänen tuotannossaan oleellisesti esillä oleva tradition ja uuden välinen suhde.

Beethoven-festivaali päättyi Sir Roger Norringtonin johtamaan yhdeksänteen sinfoniaan. Siihen oli nivottu ilman taukoa soitettu Lindbergin Two episodes, joka on tehty ikään kuin alkukaneetiksi sinfonialle ja lainailee sen elementtejä. Silti teos toimii myös itsenään.

Beethovenin yhdeksäs on Helsingissäkin useimmin esitettyjä klassikkoja, koska HKO:lla se on joka syyskauden päättävä perinne. RSO:lla oli kuitenkin valttikorttina Norringtonin raikas näkemys, joka sai kuuntelemaan tuttua teosta uudessa valossa.

Autenttisuusliikkeen pioneerina tunnettu maestro järisytti 1980-luvulla Beethovenin sinfonioiden kokonaislevytyksellä periodiorkesterinsa London Classical Playerin kanssa. Hurjat, säveltäjän omista merkinnöistä lähtevät tempot ja pureva ote aksentteineen ja vibratovapaine sointeineen tekivät kipispäästä vallankumouksellisen.

Sittemmin Norrington on johtanut paljon moderneja orkestereita, ja vihaisuuden tilalle on tullut enemmän lempeyttä ja peribrittiläistä huumoria. Silti alkuperäinen eetos on säilynyt, ja se valloitti myös tämänkertaisessa esityksessä.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi