Pasborgin Stravinsky-sovitukset eivät yrittäneet pyrkiä uskollisuuteen – ja hyvä niin

Stefan Pasborg © Ditte Valente

Arvio: UMO Helsinki Jazz Orchestra plays Stravinsky. Stefan Pasborg, rummut, Ville Vannemaa, kapellimestari. G Livelab, Helsinki 17.10.2019.

Kiinnostavaa uraa muun muassa Odessa 5 –yhtyeensä kanssa tekevä tanskalaisrumpali Stefan Pasborg (s. 1974) kertoi torstaina Helsingin G Livelabissa äitinsä olleen Tanskan kuninkaallisessa baletissa tanssijana, ja sitä kautta pikku-Stefan jo kolmevuotiaana vaikuttui Igor Stravinskyn kuuluisista venäläisen kauden teoksista. Kevätuhrista ja Tulilinnusta tekemiään sovituksia rummuille, koskettimille ja tenorisaksofonille hän on kuljetellut ohjelmistossaan jo useita vuosia, ja tällä viikolla UMO Helsinki Jazz Orchestran vieraana käydessään Pasborg toi tuliaisinaan maanmiehensä Chappe Jensenin tekemän big band -orkestraation.

Klassisten teosten sovittaminen rytmimusiikin yhtyemuodoille ei todellakaan ole uusi ajatus. Emerson, Lake & Palmer -rocktrio levytti Musorgskin Näyttelykuvat jo vuonna 1971, ja kölniläinen WDR Big Band on sovittanut J. S. Bachin Jouluoratorion. Myös Kevätuhrista on olemassa The Bad Plus -jazztrion lähes transkriptionomainen versio. Pasborgin ote Stravinskyn teoksista on kuitenkin pikemminkin nimenomaan edellä mainittuun ELP:iin verrattavissa: teemoja, rytmejä ja harmonioita käsitellään nimeonmaan jazz-standardien tavoin, eli rakennusmateriaalina autonomisille kappaleille improvisoituine sooloineen.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi