Piazzolla ym.

Dear Mademoiselle. Astor Piazzolla: Le Grand Tango, Igor Stravinsky: Suite italienne, Nadia Boulanger: Kolme kappaletta sellolle ja pianolle, Elliott Carter: Sonaatti pianolle ja sellolle, Philip Glass: Tissue nro 7, Michel Legrand: Peau d’âne, Les Moulins de mon cœur, Les parapluies de Cherbourg, Quincy Jones: Soul Bossa Nova. Astrig Siranossian, sello, Nathanaël Gouin, piano, Daniel Barenboim, piano. Alpha 635.

Sellisti Astrig Siranossianin Nadia Boulangerille (Dear Mademoiselle) omistama levy alkaa Piazzollalla ja päättyy Quincy Jonesiin, mutta vierailee välissä Stravinskyn, Elliott Carterin ja Philip Glassin hyvin erilaisissa maailmoissa. Eräänlaisena gravitaatiopisteenä toimivat Boulangerin omat kolme viehkeää kappaletta sellolle ja pianolle, joissa kumppanina vierailee Daniel Barenboim – yksi Boulangerin oppilaista – suorakielisellä Maene-pianollaan. Levyn säveltäjät olivat myös Boulangerin ystäviä tai oppilaita, ja hänestä taas ulottuvat säikeet yhtä hyvin Stravinskyn uusklassisimiin, Piazzollan tangoon, Carterin modernismiin, Legrandin jazz-chansoneihin, Glassin minimalismiin ja Jonesin bossanovaan.

Kaikki demonstroi tietysti myös Siranossianin monipuolisuutta. Hän on kotonaan eri tyylilajeissa, löytää musiikista omat juurensa ja rakentaa erilaisista kappaleista hienon kokonaisuuden. Pianisti Nathanaël Gouin jää hivenen taustalle, mutta mitään suurempaa epäsuhtaa ei duon työskentelyyn synny. Carterin kuulaan kauniista sonaatista voi olla pitkä matka Cherbourgin sateenvarjoihin ja Sydämeni tuulimyllyihin, silti siirtymät tunnelmasta toiseen käyvät luontevasti. Älyllä valjastettu ennakkoluulottomuus ylittää crossoverin rajat.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliKalevi Kiviniemi
Seuraava artikkeliPaganini ym.