Mieczyslaw Weinberg

Mieczyslaw Weinberg: Jousikvartetot nro 2, 5 ja 8. Arcadia-kvartetti. Chandos CHAN 20158.

Mieczyslaw (Moishe) Weinberg (1919–1996) on noussut kuolemansa jälkeen Shostakovitshin varjosta yhdeksi taajimmin levytetyistä neuvostosäveltäjistä. Hänen sinfonioitaan ovat levyttäneet Naxos ja Chandos, ja 17 jousikvartettoa on tallennettu belgialaisen Danel-kvartetin voimin CPO-merkille. Nyt kvartettoihin käy käsiksi romanialainen Arcadia-kvartetti, jolle kovia kokeneen neuvostosäveltäjän musiikki on ilmestys, ”kuin valon kajetta pimeän tuntemattomuuden ympäröimänä”, kuten he kirjoittavat.

Weinberg pakeni natseja ensin Puolasta ja maailmansodan edetessä Minskistä, jossa vuonna 1940 valmistui toinen jousikvartetto. Sävykkään haikea teos on omistettu äidille ja sisarelle, jotka jäivät Puolaan ja kuolivat keskitysleirillä. Jousitekstuuri virtaa kuin ystävän puhe, ja Arcadia-kvartetti löytää siihen kaikki kamarimusiikilliset vivahteet. Vuonna 1945 Beethoven-kvartetille omistettu viides jousikvartetto alkaa kauniilla viulumelodialla, joka vetää muut soittimet mukaan. Karakteriosissa (Melodia-Humoreski-Scherzo-Improvisaatio-Serenadi) ei tähdätä purevaan ironiaan, vaan surussakin sykkivään elämäntuntoon. Weinbergin musiikissa tuntuu olevan kyse inhimillisyyden säilyttämisestä vaikeimmissakin olosuhteissa.

Vuonna 1959 Borodin-kvartetille sävelletty kahdeksas jousikvartetto on lyhyt ja aforistinen teos, jonka kolme osaa jakaantuvat useisiin episodeihin. Hiljalleen kytevän avauksen jälkeen keskimmäinen osa heittäytyy rajuun liikkeeseen, mutta lyhyt finaali kertoo, että musiikin sydän on hiljaisuudessa. Nämä Weinbergin kvartetot eivät julista tai julmistele, vaan houkuttelevat kuulijan kamarimusiikin läheisyyteen. Arcadia-kvartetin viimeistellyt ja eläytyvät esitykset sekä Chandosin äänitys tekevät nyt käynnistetystä levysarjasta erittäin kiinnostavan.

Antti Häyrynen