Mestarit asialla

Dmitri Shostakovitsh: jousikvartetto nro 3, pianokvintetto. Pjotr Andreszewski, piano ja Belcea-kvartetti. Alpha 360.

Sekä Shostakovitshin kolmas jousikvartetto että pianokvintetto sisältävät näennäisen harmitonta klassismin ja barokin aikojen muotolainaa, eikä niistä tule ahdistus siinä määrin päälle kuin säveltäjän monissa muissa teoksissa. Mutta eri asia on, mitä Shostakovitsh kaksoismerkityksillään kertoo. Heti sodan jälkeen 1946 sävelletty kolmas kvartetto on yhdeksännen sinfonian sukulaisteos sikäli, että se reagoi päättyneeseen katastrofiin täysin paradoksaalisesti, klassistyylisiä ralleja kierrättäen, mutta tapa, jolla tämä pinta äkillisesti pettää ja Stalinin ajan karu yhteiskunnallinen todellisuus paljastuu, on paljonpuhuva.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Harri Kuusisaari