Jouni Someron Palmgren-sarja paikkaa aukkoa

Selim Palmgren: Complete piano works 2. Konserttietydi C-duuri, Kaksi kontrastia, Valssi länsisuomalaiseen tapaan, Kevätauerta, Kolme pianokappaletta op. 32, Kolme preludia op. 84, 24 preludia op. 17. Jouni Somero, piano. Grand Piano GO868.

Levyesitteessä Joel Valkila muistuttaa, että Selim Palmgren oli pianistina Ferruccio Busonin oppilas. Se kuuluu jyhkeissä virtuoosinumeroissa, kuten op. 17 ”Meri”- ja ”Sota”-preludeissa. Niissä myös Jouni Somero yltää vaikuttaviin tuloksiin, vaikka pianosointi fortissimossa saakin kolisevaa metallin makua. Onnistuvat Somerolta myös hiljaiset sävyt, näytteinä Kahden kontrastin jäähyväiskuva Les adieux tai op. 84 Prelude-Nocturne. Palmgrenin pianoteosten kokonaislevytyksen toisessa osassa kohtaavat hänen merkittävimpiin kokonaisuuksiin kuuluvat 24 preludia op. 17 monet ensilevytyksinä kuultavat kappaleet.

Tuttujen ja tuntemattomampien kappaleiden välillä ei ole merkittävää laatueroa. Palmgren liikkuu pianoteoksissaan mutkattomasti salonkiviihteen, kansallisromantiikan ja harmonisesti kokeilevien taidekuvien välillä. Somerolle läheisiltä tuntuvat kansanmusiikista tai kansallisesta kuvastosta periytyvät kappaleet. Luontaisilta kuulostavat myös kevyemmät, mutta ronskejakin otteita kestävät numerot. Impressionistisempiin tai hengeltään kosmopoliittisempiin kappaleisiin kaipaisi lisää hienosäätöä. Palmgrenin tuotannosta on aiemmin levytetty lähinnä pianokonsertot, orkesteriteos Kuvia Suomesta, ooppera Daniel Hjort sekä mieskuorolaulut, mutta soolopianoteoksia vain valikoiden. Niiden kokonaislevytys on paikkaamassa isoa aukkoa.

Antti Häyrynen