Mahler sävelsi nuoruudessaan (1876) yhden osan pianokvartettoon, mutta muuten hänen tuotannostaan on turha etsiä kamarimusiikkia. Montrealissa toimiva Collectiv9-jousiyhtye on päättänyt korjata asian, ja yhtyeen basisti Thibaut Bertin-Maghit on laatinut kutkuttavia sovituksia Mahlerin sinfonioiden osista. Kutkuttava tarkoittaa, etteivät kyseessä ole suoraviivaiset transkriptiot, vaan eri tavoin Mahlerin ajatuksia peilailevat ja jatkavat teokset.
Luonto herää ensimmäisen sinfonian avausosassa taidokkain perspektiivitehoin, mutta alkaa elää omaa sirkuttavaa elämäänsä, joka jatkuu kolmannen osan surumarssissa. Sen klezmer-lainoille Collectiv9 antaa nasevasti kyytiä. Levyn sisäkannen kuva eläinten hautajaissaatosta on sekin ovela mukaelma Moritz von Schwindin klassisesta piirroksesta. Surumarssi-aihe saa jatkoa ”Ylösnousemus”-sinfonian ja viidennen sinfonian avausosien sovituksissa. Das Lied von der Erden ”Jäähyväiset” tiivistää Mahlerin elämän ja kuoleman tematiikkaa. Collectiv9:n jouset tavoittavat Mahlerin soitinnuksen karakterit hämmentävän hyvin, mutta sitäkin syvemmälle he uppoutuvat musiikin viitteisiin ja alitajunnasta kumpuaviin pelkoihin ja toiveisiin
Antti Häyrynen