maanantai toukokuu 23. 2022

Bohuslav Martinu

Bohuslav Martinu: Piero della Francescan freskot, Alkusoitto H 345, Rock, Paraabelit, Estampes. Prahan radion sinfoniaorkesteri, johtajana Tomas Netopil. Supraphon SU 4295-2.

Bohuslav Martinu (1890-1959) kuitattiin aikoja sitten uusklassisiin patenttiratkaisuhin turvautuneeksi ”Vielschreiberiksi”, mutta viime aikoina hänen musiikkinsa on päässyt paremmin oikeuksiinsa. Orkesterimusiikissa paino on annettu kuudelle sinfonialle ja konsertoille, mutta myöhäistuotannossaan Martinu hakeutui vapaampiin muotoihin. Näistä tärkeimpiä ovat Les fresques de Piero della Francesca (1955), kolme orkesteriteosta renessanssitaiteilija Piero della Francescan Arrezzon basilikaan maalattujen freskojen pohjalta. Kuuntelua varten maagiset freskot kannattaa kaivella näkyviin kirjoista tai internetistä.

Martinu ei sävellä maalausten pohjalta ohjelmamusiikkia, vaan meditoi niistä avautuvien salaperäisten ja levollisten näkyjen pohjalta. Myöskään Saint-Exupéryn ajatuksiin pohjautuvat filosofiset Paraabelit (1957) eivät kuvita kirjallisia tekstejä, vaan jatkavat aiheita musiikin keinoin. Kolmen Paraabelin sukulaisteos on Martinun viimeiseksi jäänyt orkesteriteos, kolme Estampesia (”Painokuvia”, 1958). Rock on tilausteos, jonka aiheena on eurooppalaisten uudisasukkaiden maihinnousupaikka Plymouth Rock Massachusettsissa. Kaikki levyn teokset ovat tervetulleita lisäyksiä Martinu-diskografiaan. Tomas Netopilin ja Prahan RSO:n esitykset ovat päteviä, vaikka musiikista voisi saada enemmänkin irti.

Antti Häyrynen

Edellinen artikkeliGustav Mahler
Seuraava artikkeliSelim Palmgren

Soitin- ja kamarimusiikki