Bach

Johann Sebastian Bach: Urkuteokset vol. 3. Preludi ja fuuga C-duuri BWV 531, Fantasia ja fuuga c-molli BWV 537, Koraalialkusoitto Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 717/ 711/ 715, Koraalipartita Ach was soll ich Sünder machen? BWV 770, Toccata C-duuri BWV 566a, Preludi ja fuuga c-molli BWV 546, Koraalialkusoitto Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV 709/ 726, Passacaglia ja fuuga c-molli BWV 582. Masaaki Suzuki, urut. BIS 2421.

Masaaki Suzuki on levyttänyt jo Bachin kaikki kantaatit, oratoriot ja passiot, orkesteriteokset sekä valtaosan cembaloteoksista. Nyt hän käy läpi Bachin urkuteoksia ja numeroinnista päätellen kokonaislevytystä pukkaa. Sarjan kolmas osa antaa näyttävän poikkileikkauksen Bachin urkutyylistä. Aloittavista Preludista ja Fantasiasta ja fuugista (BWV 531 & 537) käy tie koraalialkusoittojen ja koraalipartitan BWV 770 kautta toiseen c-molli-preludiin ja fuugaan (BWV 546), sekä päätteeksi mahtavaan c-molli-passacagliaan ja fuugaan. Erinomainen idea on tarjota kahdesta koraaliaiheesta kummastakin kolme erilaista alkusoittoa.

Levytyksiin valittu soitin on Bachin hyvin tunteman Gottfried Silbermannin Freibergin katedraaliin vuonna 1714 rakentamat urut. Silbermann-urkujen yhteensopivuus Bachin musiikin kanssa ei ole uutta, mutta harvoin sekä soitto että äänitys valaisevat tätä symbioosia yhtä vaikuttavasti. Suzukin tulkinnat ja rekisteröinti painottavat enemmän musiikin moniäänistä suvereniteettia kuin barokkista impulsiivisuutta. Siitä kasvaa syvästi elettyjä mutta yleispäteviä tulkintoja, joiden voi kuvitella uhmaavan aikaa pitkään.

Antti Häyrynen

JAA
Edellinen artikkeliTshaikovski & Prokofjev
Seuraava artikkeliBartók